نگاه اول
او راز کلمات را می دانست/سعید سلطانی طارمی
خانهی هانیبال
الخاص هستیم دورتا دور نشستهایم و هانیبال دارد در بارهی ترجمهی شعر
حرف میزند و تجربههای خودش از ترجمهی شعر انگلیسی به فارسی و شعر فارسی
به انگلیسی و دشواریهای آن، و این که شعر بعضی شاعران چموش است و
یکهشناس، و در برابر مترجم آشکارا سرکشی میکند و تن نمیدهد
خبر
*برای سهولت دسترسی به این وبسایت می توانید از آدرس siolishe.ir نیز استفاده کنید
*قابل
توجه دوستانی که آثارشان را ارسال می کنند.چون این وبلاگ منحصرا به شعرهای
نیمائی اختصاص دارد نمی تواند پذیرا و ناشر شعرهای سپید باشد.لذا
خواهشمندیم از فرستادن شعر های سپید خودداری فرمائید.
*دوستانی که برای ما مطلب می فرستید لطفا از فرستادن مطالب به صورت فایل ضمیمه doc x خودداری کنید
*به
پیشنهاد استاد عاطف راد ستونی به شعر نیما و نظریات شاعران در باره ایشان
اختصاص یافته است.دوستانی که در این زمینه می خواهند مطلب بفرستند لطفا
حتما اشاره کنند که مطلبشان مربوط به این ستون است
نمونه های شعر دیروز برای تبرک
جاودانه ترین/م.آزاد
تو عاشقانه ترین نام
و جاودانه ترین یادی
تو از تبار بهاری تو باز می گردی
بقیه مطلب
در این شبها/محمد رضا شفیعی کدکنی
درین شبها
که گل از برگ و
برگ از باد و
درخت/نعمت میرزا زاده
درختی ست روییده بر یال کوه
به سنگ اندرون ریشه هاش استوار
زپیشانی کوه ، برکرده سر
بقیه مطلب
در باره نیما
قسمتی از بدعتها و بدایع نیما/مهدی اخوان ثالث
نیما به این
اعتبار که شعرش در قلمرو شعر ناب و بری از آمیختگی و آلودگی است و سرشار
از عصمت و صفای روستایی،به باباطاهر می ماند؛ مخصوصا حساسیت و سوز سخنش، و
به این اعتبار که در کُنه اعراض تصاویر و تماثیل و واقعیات عینی، جوهر
شعرش متکی به قائمه ی فکری و عمق درد های بشری است و جهان بینی دا
بقیه مطلب
تفسیر شعر خواب زمستانی/تقی پورنامداریان
سر شکسته وار در بالش کشیده
نه هوائی یاریش داده
آفتابی نه دمی با بوسه گرمش به سوی او دویده
شاعران خدمت گزاران کلماتند/مهدی عاطف راد
نیما شاعران را خدمتگزاران کلمات می داند. آنان باید در خدمت کلمات باشند، زیرا کلمات مصالح کارشاناند، و در نتیجه با خدمت به کلمات در حقیقت به کار شاعری خود خدمت میکنند و آن را ارزشمندتر میسازند. خدمت شاعران به کلمات هم از این راه باید انجام گیرد که کلمات شعرشان را از
چهار شعر چاپ نشده از اخوان ثالث
مقالات
افسوس که او به درازی عمر نمی اندیشید/فریدون مشیری
... وقتی استاد بزرگ موسیقی ایرانی،"ابوالحسن صبا"، در سن ۵۴ سالگی
درگذشت، در مجلس یادبود او، شادروان "روح الله خالقی" ضمن تجلیل از مقام
ارجمند صبا، گفت: "نکته ای را که باید با دریغ بسیار بگویم این است که صبا
از نظر سلامت جسم و روح میتوانست بیش از اینها زندگی کند، اما متاسفانه
بقیه مطلب
برداشتی از شعر آنگاه پس از تندر/محمد حقوقی
یکی از مهمترین ویژگیهای کار مهدی اخوان ثالث، سوای کیفیات زبانی
و بیانی آن که خود جای بحث بسیار دارد، "سندیت" اشعار اوست: شعرهایی چون
"مرد و مرکب" و همین شعر "آنگاه پس از تندر" حدیثیست شاعرانه از آن
سالها، شعریست با تشکلی بر محور وجود شاعر، بازگویی عوامل سازندهی
بقیه مطلب
خرابکاری/عمران صلاحی
شخصی میخواست در جایی استخدام شود. از او پرسیدند: "زبان عربی هم
میدانی؟" گفت: "آن را هم یک کاریش میکنیم !"حالا حکایت ماست. وقتی از ما
پرسیدند "میتوانی تا فردا مطلبی دربارهی اخوان ثالث بنویسی و تحویل
بقیه مطلب
چند نکته با اخوان ثالث/محمد علی شاکری یکتا
در میان شاعران نیمایی پنج تن، شاخصترین چهرههای شعر نو را تشکیل میدهند:1- نیما که خود رهبر و پدر شعر نو فارسی لقب گرفته است. 2- مهدی اخوان ثالث که با امتزاج سبک کهن خراسانی و شیوهی نیمایی توانست به این سبک استحکام بخشد. 3- شاملو که نخست با پیروی ازنیما شروع کرد و سپس با حذف عنصر و
نگاهی به غزلهای نیمائی اخوان/مهدی عاطف راد
مهدی اخوانثالث در طول سالهای شاعریاش افزون بر غزلهایی که در قالب کلاسیک سروده، هشت غزل هم در قالب غیر کلاسیک سروده و آنها را با عددهای یک تا هشت شمارهگذاری کرده است. غزل 1 دارای قالب نوکلاسیک چهارپاره است و هفت غزل بعدی قالب شعر آزاد نیمایی دارند. غزلهای 1 و2و 3 در
بررسی جایگاه شعر نیمائی مهدی اخوان ثالث در حوزه شعر نیمائی/مهدی عاطف راد
مهدی اخوان ثالث از معدود پیروان وفادار نیما یوشیج و از پیگیرترین شاعران حوزهی شعر نیمایی بوده است. او با سرودن نزدیک صد شعر کوتاه و بلند نیمایی و یک منظومهی نوزده بخشی درخشان (یا به نوشتهی خودش "نثر منظوم") که به نظر من از شاهکارهای منظومههای نیمایی است- منظورم منظومهی "زندگی
نگاهی به شعر مار قهقهه /محمد رضا راثی پور
تکامل شناخت و معرفت نسلها تنها از مجرای علوم اکتسابی و رسمی صورت نمی گیرد و فراتر از چارچوب تنگ علوم نظری،قواعد نانوشته ای وجود داردکه از راه تجربه و کشف و شهود بی واسطه صورت می گیرد که از طریق افسانه ها و مثل ها از نسلی به نسل دیگر منتقل می شود.ویژگی این نوع اگاهی ،عدم
نقد
باغ من در یک نگاه/سعید سلطانی طارمی
آسمانش را گرفته تنگ در آغوش
ابر با آن پوستین سرد نمناکش
باغ بی برگی
شاعر شعرهای پرشکوه/محمد رضا شفیعی کدکنی
« شهری که هر شاعری در مجموعة آثار خویش میسازد، حاصل معماریِ اوست در برخوردِ خودش با تاریخ (گذشته و معاصر) و با جوانبِ گوناگونِ حیات. همانگونه که معماریهای باشکوه داریم و معماریهای زیبا، در جهانِ شعر نیز شعرهایِ زیبا داریم و شعرهای باشکوه. در این لحظه بههیچ روی قصدِ ورود به این بحثِ
نقدی برمجموعه در حیاط کوچک پائیز /محمد رضا راثی پور
مجموعه شعر در حیاط کوچک پائیز در زندان با احتساب منظومه شکار که بعدا ضمیمه چاپ دوم زمستان شد ، ششمین کتاب شعر مرحوم مهدی اخوان ثالث است که بیشتر شعرهای این کتاب در سالهای 45 تا 47 سروده شده و شامل 22 قطعه شعر است که که 18 قطعه در قالب نیمائی و مابقی در قالب های قصیده، غزل و
نقدی بر منظومه شکار مهدی اخوان ثالث/محمد رضا راثی پور
یکی از قله های مرتفع آفاق شعر نو که با شاهکارهای گرانسنگش در ترویج و
شناساندن این ژانر ادبی نقش بسزائی داشت مرحوم مهدی اخوان ثالث بود .ایشان
با زبان خاص خود و استیل منحصر به فردی که داشت آثار جاودانه ای از خود
بجا گذاشت.این زبان منحصر به فرد و ممتاز حاصل سالها سوزاندن زیت فکرت
بقیه مطلب
بررسی شعر اخوان بر اساس چهار معیار شفیعی کدکنی/سید علی رضائی-جواد بلندی
صحبت در مورد فردی که یاس و پوچی در شعرش با عنوان "حماسه شکست" جلوه می کند دشوار است. کسی که یاس و شکوه را در هم می آمیزد، کسی که قالب در شعرش دایره وار (از کلاسیک به نیمایی و باز به کلاسیک) است، کسی که شفیعی کدکنی او را بزرگترین شاعر سده ی اخیر می نامد، کسی که ناامیدی ا
گزارشی از زندگی شعری اخوان
تلخ دلپذیر/سعید سلطانی طارمی
مهدی اخوان ثالث ( م. امید ) شاعر بزرگ معاصر؛ در اسفند ماه ۱۳۰۷ در مشهد متولد شد و پس از خلق آثاری چون "ارغنون، آخرشاهنامه، از این اوستا ، عاشقانه ها و کبود ، دوزخ اما سرد، در حیاط کوچک پاییز در زندان، زندگی می گوید اما زیست باید ، تو را ای کهن بوم و بر دوست دارم" و در زمینهی نظری "بدعت
شعر امروز
پند رستم/برزین آذرمهر
سهراب من به کینه چنین
با پدر مباش
ای پهلوان پسر
عالی جناب/سودابه امینی
عالی جناب
این دیو نیست
این قصه واقعی ست
بقیه مطلب
سه گانی/الهه تاجیک زاده آریائی
سیب سرخی ام که در مسیر رود
غلت می خورم و می روم جلو
کاش دست مهربان تو
بقیه مطلب
آسمان/ محمد رضا راثی پور
آسمان را می توان گاهی
گوشه ای پنداشت از دریا
با تلاطمهای جاویدش
سه گانی/مریم صابری
این چشمهای ناز فریبنده
فردا
در قاب کهنه ای شده زیبنده
تا اقالیم خدا/سعید سلطانی طارمی
آسمانش را
روی پیشانیش تا اقصای اقیانوس ها میبرد
سال ها از ابرهای سوخته باران شیر و شور میدوشید.
در ستایش تمام جاده هائی که به آنجا می روند/سعید سلطانی طارمی
آن جاده،
با پیچ و خمها و گرههایش که انگار
اندیشهی یک فیلسوف هیچانگار است
آواز تلخ/استاد شاکری یکتا
یک شب که در سرمای طاقت سوز تاریخ تبار ما
از قلعهی فرغانه و بازار نیشابور میآمد
در دست او قندیل یخ
بقیه مطلب
پایان خوان هشتم /مهدی عاطف راد
“میتوانست او اگر میخواست
لیک..."*
دیرگاهی چون که در چاه فریب نابرادر ژرف اندیشید
سه گانی/صدیقه محمد جانی
چشمهی دل و نگاه را
میکند چه بی فروغ
هر دروغ
به یاد اخوان/ اقبال مظفری
اگر لحظه هامان تهی ماند
و دست و دل و دیده خالی شد از عشق
غزل، سایه ای داشت
در سومین سالگرد خاموشی م.امید/محمد جلیل مظفری
آه ... ای باغ زمستان دیدۀ غمگین
پیر°زال ِ خستۀ نومیدمان، امید!
کاش می دانستم آن ساعت که رویاروی
گفتی باید/سید مرتضی معراجی
گفتی :
"باید
دل کند و زین دیار سفر کرد
شعر جهان/زیر نظر کوروش آقا مجیدی
عشق بود/امید یاشار/ترجمه هنگامه حیدری
عشق بود یا چیزی شبیه عشق؟
چه بود که مرا جذب خود کرد؟
لبانم را زخمی کرد، تنم را داغ کرد؟
معرفی کتاب
حالات و مقامات اخوان/حجت الله کرمی
شاید اگر مهدی اخوان ثالث و تلاشهای حیرت آور او در معرفی وتبیین معاییر شعر نیمایی نبود امروزه نیمایوشیج واسلوب شاعریش این قدروارجی را که در چشم ادیبان وسخن سنجان روزگار یافته است نمی یافت . واگر محمدرضا شفیعی کدکنی ونقد ونظرهای عالمانه وزبان وقلم فصیح او نبود
آثار ارسالی
از دفتر خاطرات یک دانش آموز فلسطینی
چقدر بخشندهاند.!
چقدر بزرگوارند اسرائیلیها!
خانهی ما را با بمبی میکوبند که هزار بار گرانتر از خانهی ماست