شعر زمانه و تجربه شاعرانه/مهدی عاطف راد
شاعر راستین سخنگوی زمانهاش است و شعرش مُهر و نشان زمانه را بر خود دارد. نگاه و نگرش امروزی، زبان و بیان امروزی، درک و دریافت امروزی عنصرهای بنیادینی هستند که شعر شاعر امروز را به شعر زمانه تبدیل میکنند. اما مهمتر
وووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووو
خبر
*برای سهولت دسترسی به این وبسایت می توانید از آدرس siolishe.ir نیز استفاده کنید
*قابل توجه دوستانی که آثارشان را ارسال می کنند.چون این وبلاگ منحصرا به شعرهای نیمائی اختصاص دارد نمی تواند پذیرا و ناشر شعرهای سپید باشد.لذا خواهشمندیم از فرستادن شعر های سپید خودداری فرمائید.
*دوستانی که برای ما مطلب می فرستید لطفا از فرستادن مطالب به صورت فایل ضمیمه doc x خودداری کنید
*به پیشنهاد استاد عاطف راد ستونی به شعر نیما و نظریات شاعران در باره ایشان اختصاص یافته است.دوستانی که در این زمینه می خواهند مطلب بفرستند لطفا حتما اشاره کنند که مطلبشان مربوط به این ستون است
ووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووو
نمونه های شعر دیروز برای تبرکیاد بعضی نفرات/ نیما یوشیج
یاد بعضی نفرات
روشنم می دارد
اعتصام یوسف
جرم/احمد شاملو
در اینجا چار زندانست
به هر زندان دو چندان نقب
در هر نقب چندین حجره
شعر گوزن/مفتون امینی
با پویه اش، ظرافت ناز و نوا در اوووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووو
در باره نیما
فروغ فرخزاد:نیما چشم مرا باز کرد و گفت ببین
متن زیر بخشهائی از سه گفت و شنود با فروغ فرخزاد است.در این بخشها فروغ عقیده اش را در باره جایگاه نیما و شعرش و ضرورت وزن در شعر معاصر بیان می کند .من نیما را خیلی دیر شناختم ،شاید به معنی دیگر خیلی به موقع.یعنی بعد از همه تجربه ها و وسوسه ها و گذرندن یک دوره سرگردانی ....و
تاویل شعر لکه دار صبح/تقی پور نامداریان
چشم بودم بر رحیل صبح روشن
با نوای این سحر خوان شادمان من نیز می خواندم به گلشن
در نهانی جای این وادی
نیما و نظام وفا/مهدی عاطف راد
نظام وفا شاعر، ادیب و آموزگار ادبیاتی بود که نیما یوشیج را به راه شعر و شاعری کشاند و نخستین آموزگار راهنمای او در وادی پر پیچ و خم ادبیات بود. در شرححالی که نیما از خودش در نخستین کنگرهی شاعران و نویسندگان ایران، در تیرماه 1325، ارائه داد، در این باره چنین گفت:
وووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووو
مقالات
میرزا عبدالرحیم طالبوف تبریزی/استاد رضا همراز
میرزا عبدالرحیم نجار زاده تبریزی که در میان قاطبه ی کتابخوان بیشتر با نام طالبوف تبریزی مشتهر گردیده است ؛ یکی از رهبران فکری انقلاب مشروطیت می باشد که از خود چندین جلد کتاب نیز به یادگار گذاشته .خود وی در اکثریت قریب به اتفاق نامه هایش نام خویش را
اصول درست نقد/آناهیتا بنی اسدی
شعر را به دو شیوهی کلی میشود نقد کرد: شیوهی نقد عمومی- شیوهی نقد تخصصی.
در شیوهی نقد عمومی یک شعر، تمام عنصرهای اصلی آن را در نظر میگیریم و با بررسی انتقادی این عنصرها شعر را نقد میکنیم.
شعر یا داستان/احمد طبائی
ادبیات را شاید بتوان از منظری مهمترین دستاورد هنری بشر نام نهاد. چراکه: ۱- از کهنترین شاخههای هنر محسوب میشود. ۲- بهترین ابزار برای انتقال ژرفترین و پیچیده ترین مفاهیم، اندیشه ها و احساسات انسانی است. ۳- برای انتشار، به کمترین امکانات ممکن نیاز دارد و به همین واسطه، هنری فراگیر به شمار میآید.
نخستین شعرهای نیما/مانی امین
نیما سرودن شعر را از سال ١٢٩٩ و از سن ٢٣ سالگی شروع کرد. نخستین شعری که از او به یادگار مانده متنوی بلند "قصه رنگ پریده خون سرد" است که تاریخ اسفند ١٢٩٩ را دارد. او کار شاعری را با سرودن شعرهای سنتی و نیمه سنتی آغاز کرد و حدود ١٧ سال از عمر شاعری اش را به
"ما که می دانیم" و جمله هایی نظیر آن ، سالیانی است که در نوشته ها و مباحث ادبی و گفت و گوهای محافل شعری رایج شده است. این جمله های جادویی جایگزین استدلال و تحقیق و تجربه است.
" ما که می دانیم" گوینده را در موضع حقانیت و دانای کل قرار می دهد و مخاطب معمولی را مرعوب، مسحور و
وووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووو
نقدجوابیه مولف کتاب "از دیار ابرها" به نقد این کتاب/حسین جعفری
جناب آقای راثی پور!ضمن تشکر از نقد جنابعالی بر کتاب از دیار ابرها،از آن جا که در مواردی از جاده انصاف خارج شده اید و گاه به افراط رفته اید،ذکر نکاتی را لازم دانسته و خواهشمندم آن را بدون دخل و تصرف و بدون کم و کاست در صفحه نخست وبلاگتان منتشر فرمایید:
توضیحاتی چند/محمد رضا راثی پور
با سلام و عرض ادب خدمت دوست نادیده جناب آقای جعفری
اول از همه اینکه از آشنائی با شما دوست فرهیخته و دیدن نامه شما بسیار خوشحال شدم و از همین جا به خاطر تالیف چنان کتاب خوبی به شما دست مریزاد می گویم و برایتان آرزوی توفیقات بیشتر را دارم.حقیقتا کتابی
نگاهی به مجموعه غزل "تقصیر جاده نیست"سروده امیر شیرزادی/دکتر محسن احمد وندی
شاعران و نویسندگان کرمانشاهی نقش بزرگی در ادبیات معاصر ایران ایفا کرده اند، تا آنجا که بررسی ادبیات معاصر بدون توجه به نام این بزرگان ناقص و ابتر می ماند. مگر می شود از رمان معاصر سخن گفت و میرزا محمدباقر خسروی
نقدی بر سه گانی های توکل بیلویردی/اوکتای سلامی
راستیتش اول بار که برای سه گانی های یکی از دوستان نقد نوشتم ایشان به من گفتند که طبق اصل القا ذهن باید بین طنز سرائی و نقد یکی رزا انتخاب کنم چون با توجه به اینکه با شعر های طنز آمیز مرا می شناسند خواه ناخواه لحن حرف زدنم هم بفهمی نفهمی یخده طنز شده واین با نقد که عبوس است و جدی
ووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووو
شعر امروز
مادر/حسین آرزو
روز را با تو ملاقاتیست
ماه را با تو نگاهی
و دلم گاه به گاهی
ترانه های نوجوان من
ترانه های روشن وطن
سلام
ماه و ماهی/الهه تاجیک زاده آریائی
باز دیده شد
توی چشم های روشن و زلال آب
عکس صورت قشنگ ماهتاب
زنگها/محمد رضا ترکی
زنگ
زنگ
زنگ ساعت اتاق خواب
از آن همه/حمید رضا حامدی
شبیه آلبومی کهنه و غبار گرفته
برای دیده شدن گرد انتظار گرفته
کبود چون جسدی کُنج سردخانه ی متروک
آواز کوچه باغی/ محمد رضا راثی پور
حق داری ای سکوت که رسوائی مرا
با طبل بی صدائی خود فاش می کنی
و از سر گرانی دردت
اتفاق/محمد رضا رهسپار
چهار پاره/مهسا زهیری
مرا ببخش اگر خانه ات زمستانی ستاگر هوای نگاهت هنوز بارانیست
اگر بهانه خوبی برای غم بودم
برنامه هفتگی/استاد شاکری یکتا
شنبه می گفت خدا رحم کند
باز هم در صف بد خلقی این شهر گرفتار شدیم
روز یکشنبه
افسوس/مریم صابری
امشب پرم از شعر
خوابی نمی آید به چشمانم
در یاد تو
سکوت /مهدی عاطف راد
در قلب هر سکوت سرودیست رازناکسرمیکشد از آتش خاموش یادها
زجر/مقداد قنبری
منم که لحظه لحظه زجر می کشم
منم که درد می کشم
من آس و پاسِ دربه در
یزد/محمد جلیل مظفری
ای شهر باستانی محبوبماز دوردست خاطره می تابد
آوازم کن/فریبا یوسفی
نرم تن گرم رو
زمزمه ات زندگیست
بشکن و بشکاف هان
ووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووو
شعر جهان/زیر نظر کوروش آقا مجیدیشعری ازلیندا پاستان/ترجمه آزاده کامیار
شبی که ترا گم کردم
کسانی پنج خوان اندوه را نشانم دادند
گفتند، از این سو برو
وووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووو
معرفی کتاباز نیل و آفتاب/سروده محسن صلاحی راد/محمد رضا راثی پور
پیشنهادات و ابداعاتی که مرحوم نیما یوشیج در عرصه ادبیات مطرح کرد تنها محدود به کوتاه و بلند کردن مصراعها و تغییر محل قافیه نبود .شاید از یک نظر مهمترین اقدام نیما اهمیت دادن به فرم و کمپوزیسیون منحصر به فرد برای هر شعر بود که موجب افتراق شعر نو از شعر قدیم می شد.چرا که قالب های قدیمی تنها
وووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووو
آثار ارسالیگلهای خاکستری/مژده ژیان
گرد خاکستر نشسته روی گلها دانه دانهوووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووو
تماس با ما