نگاه اول
او راز کلمات را می دانست/سعید سلطانی طارمی
خانهی هانیبال
الخاص هستیم دورتا دور نشستهایم و هانیبال دارد در بارهی ترجمهی شعر
حرف میزند و تجربههای خودش از ترجمهی شعر انگلیسی به فارسی و شعر فارسی
به انگلیسی و دشواریهای آن، و این که شعر بعضی شاعران چموش است و
یکهشناس، و در برابر مترجم آشکارا سرکشی میکند و تن نمیدهد
خبر
*برای سهولت دسترسی به این وبسایت می توانید از آدرس siolishe.ir نیز استفاده کنید
*قابل
توجه دوستانی که آثارشان را ارسال می کنند.چون این وبلاگ منحصرا به شعرهای
نیمائی اختصاص دارد نمی تواند پذیرا و ناشر شعرهای سپید باشد.لذا
خواهشمندیم از فرستادن شعر های سپید خودداری فرمائید.
*دوستانی که برای ما مطلب می فرستید لطفا از فرستادن مطالب به صورت فایل ضمیمه doc x خودداری کنید
*به
پیشنهاد استاد عاطف راد ستونی به شعر نیما و نظریات شاعران در باره ایشان
اختصاص یافته است.دوستانی که در این زمینه می خواهند مطلب بفرستند لطفا
حتما اشاره کنند که مطلبشان مربوط به این ستون است
نمونه های شعر دیروز برای تبرک
جاودانه ترین/م.آزاد
تو عاشقانه ترین نام
و جاودانه ترین یادی
تو از تبار بهاری تو باز می گردی
بقیه مطلب
در این شبها/محمد رضا شفیعی کدکنی
درین شبها
که گل از برگ و
برگ از باد و
درخت/نعمت میرزا زاده
درختی ست روییده بر یال کوه
به سنگ اندرون ریشه هاش استوار
زپیشانی کوه ، برکرده سر
بقیه مطلب
در باره نیما
قسمتی از بدعتها و بدایع نیما/مهدی اخوان ثالث
نیما به این
اعتبار که شعرش در قلمرو شعر ناب و بری از آمیختگی و آلودگی است و سرشار
از عصمت و صفای روستایی،به باباطاهر می ماند؛ مخصوصا حساسیت و سوز سخنش، و
به این اعتبار که در کُنه اعراض تصاویر و تماثیل و واقعیات عینی، جوهر
شعرش متکی به قائمه ی فکری و عمق درد های بشری است و جهان بینی دا
بقیه مطلب
تفسیر شعر خواب زمستانی/تقی پورنامداریان
سر شکسته وار در بالش کشیده
نه هوائی یاریش داده
آفتابی نه دمی با بوسه گرمش به سوی او دویده
شاعران خدمت گزاران کلماتند/مهدی عاطف راد
نیما شاعران را خدمتگزاران کلمات می داند. آنان باید در خدمت کلمات باشند، زیرا کلمات مصالح کارشاناند، و در نتیجه با خدمت به کلمات در حقیقت به کار شاعری خود خدمت میکنند و آن را ارزشمندتر میسازند. خدمت شاعران به کلمات هم از این راه باید انجام گیرد که کلمات شعرشان را از
چهار شعر چاپ نشده از اخوان ثالث
مقالات
افسوس که او به درازی عمر نمی اندیشید/فریدون مشیری
... وقتی استاد بزرگ موسیقی ایرانی،"ابوالحسن صبا"، در سن ۵۴ سالگی
درگذشت، در مجلس یادبود او، شادروان "روح الله خالقی" ضمن تجلیل از مقام
ارجمند صبا، گفت: "نکته ای را که باید با دریغ بسیار بگویم این است که صبا
از نظر سلامت جسم و روح میتوانست بیش از اینها زندگی کند، اما متاسفانه
بقیه مطلب
برداشتی از شعر آنگاه پس از تندر/محمد حقوقی
یکی از مهمترین ویژگیهای کار مهدی اخوان ثالث، سوای کیفیات زبانی
و بیانی آن که خود جای بحث بسیار دارد، "سندیت" اشعار اوست: شعرهایی چون
"مرد و مرکب" و همین شعر "آنگاه پس از تندر" حدیثیست شاعرانه از آن
سالها، شعریست با تشکلی بر محور وجود شاعر، بازگویی عوامل سازندهی
بقیه مطلب
خرابکاری/عمران صلاحی
شخصی میخواست در جایی استخدام شود. از او پرسیدند: "زبان عربی هم
میدانی؟" گفت: "آن را هم یک کاریش میکنیم !"حالا حکایت ماست. وقتی از ما
پرسیدند "میتوانی تا فردا مطلبی دربارهی اخوان ثالث بنویسی و تحویل
بقیه مطلب
چند نکته با اخوان ثالث/محمد علی شاکری یکتا
در میان شاعران نیمایی پنج تن، شاخصترین چهرههای شعر نو را تشکیل میدهند:1- نیما که خود رهبر و پدر شعر نو فارسی لقب گرفته است. 2- مهدی اخوان ثالث که با امتزاج سبک کهن خراسانی و شیوهی نیمایی توانست به این سبک استحکام بخشد. 3- شاملو که نخست با پیروی ازنیما شروع کرد و سپس با حذف عنصر و
نگاهی به غزلهای نیمائی اخوان/مهدی عاطف راد
مهدی اخوانثالث در طول سالهای شاعریاش افزون بر غزلهایی که در قالب کلاسیک سروده، هشت غزل هم در قالب غیر کلاسیک سروده و آنها را با عددهای یک تا هشت شمارهگذاری کرده است. غزل 1 دارای قالب نوکلاسیک چهارپاره است و هفت غزل بعدی قالب شعر آزاد نیمایی دارند. غزلهای 1 و2و 3 در
بررسی جایگاه شعر نیمائی مهدی اخوان ثالث در حوزه شعر نیمائی/مهدی عاطف راد
مهدی اخوان ثالث از معدود پیروان وفادار نیما یوشیج و از پیگیرترین شاعران حوزهی شعر نیمایی بوده است. او با سرودن نزدیک صد شعر کوتاه و بلند نیمایی و یک منظومهی نوزده بخشی درخشان (یا به نوشتهی خودش "نثر منظوم") که به نظر من از شاهکارهای منظومههای نیمایی است- منظورم منظومهی "زندگی
نگاهی به شعر مار قهقهه /محمد رضا راثی پور
تکامل شناخت و معرفت نسلها تنها از مجرای علوم اکتسابی و رسمی صورت نمی گیرد و فراتر از چارچوب تنگ علوم نظری،قواعد نانوشته ای وجود داردکه از راه تجربه و کشف و شهود بی واسطه صورت می گیرد که از طریق افسانه ها و مثل ها از نسلی به نسل دیگر منتقل می شود.ویژگی این نوع اگاهی ،عدم
نقد
باغ من در یک نگاه/سعید سلطانی طارمی
آسمانش را گرفته تنگ در آغوش
ابر با آن پوستین سرد نمناکش
باغ بی برگی
شاعر شعرهای پرشکوه/محمد رضا شفیعی کدکنی
« شهری که هر شاعری در مجموعة آثار خویش میسازد، حاصل معماریِ اوست در برخوردِ خودش با تاریخ (گذشته و معاصر) و با جوانبِ گوناگونِ حیات. همانگونه که معماریهای باشکوه داریم و معماریهای زیبا، در جهانِ شعر نیز شعرهایِ زیبا داریم و شعرهای باشکوه. در این لحظه بههیچ روی قصدِ ورود به این بحثِ
نقدی برمجموعه در حیاط کوچک پائیز /محمد رضا راثی پور
مجموعه شعر در حیاط کوچک پائیز در زندان با احتساب منظومه شکار که بعدا ضمیمه چاپ دوم زمستان شد ، ششمین کتاب شعر مرحوم مهدی اخوان ثالث است که بیشتر شعرهای این کتاب در سالهای 45 تا 47 سروده شده و شامل 22 قطعه شعر است که که 18 قطعه در قالب نیمائی و مابقی در قالب های قصیده، غزل و
نقدی بر منظومه شکار مهدی اخوان ثالث/محمد رضا راثی پور
یکی از قله های مرتفع آفاق شعر نو که با شاهکارهای گرانسنگش در ترویج و
شناساندن این ژانر ادبی نقش بسزائی داشت مرحوم مهدی اخوان ثالث بود .ایشان
با زبان خاص خود و استیل منحصر به فردی که داشت آثار جاودانه ای از خود
بجا گذاشت.این زبان منحصر به فرد و ممتاز حاصل سالها سوزاندن زیت فکرت
بقیه مطلب
بررسی شعر اخوان بر اساس چهار معیار شفیعی کدکنی/سید علی رضائی-جواد بلندی
صحبت در مورد فردی که یاس و پوچی در شعرش با عنوان "حماسه شکست" جلوه می کند دشوار است. کسی که یاس و شکوه را در هم می آمیزد، کسی که قالب در شعرش دایره وار (از کلاسیک به نیمایی و باز به کلاسیک) است، کسی که شفیعی کدکنی او را بزرگترین شاعر سده ی اخیر می نامد، کسی که ناامیدی ا
گزارشی از زندگی شعری اخوان
تلخ دلپذیر/سعید سلطانی طارمی
مهدی اخوان ثالث ( م. امید ) شاعر بزرگ معاصر؛ در اسفند ماه ۱۳۰۷ در مشهد متولد شد و پس از خلق آثاری چون "ارغنون، آخرشاهنامه، از این اوستا ، عاشقانه ها و کبود ، دوزخ اما سرد، در حیاط کوچک پاییز در زندان، زندگی می گوید اما زیست باید ، تو را ای کهن بوم و بر دوست دارم" و در زمینهی نظری "بدعت
شعر امروز
پند رستم/برزین آذرمهر
سهراب من به کینه چنین
با پدر مباش
ای پهلوان پسر
عالی جناب/سودابه امینی
عالی جناب
این دیو نیست
این قصه واقعی ست
بقیه مطلب
سه گانی/الهه تاجیک زاده آریائی
سیب سرخی ام که در مسیر رود
غلت می خورم و می روم جلو
کاش دست مهربان تو
بقیه مطلب
آسمان/ محمد رضا راثی پور
آسمان را می توان گاهی
گوشه ای پنداشت از دریا
با تلاطمهای جاویدش
سه گانی/مریم صابری
این چشمهای ناز فریبنده
فردا
در قاب کهنه ای شده زیبنده
تا اقالیم خدا/سعید سلطانی طارمی
آسمانش را
روی پیشانیش تا اقصای اقیانوس ها میبرد
سال ها از ابرهای سوخته باران شیر و شور میدوشید.
در ستایش تمام جاده هائی که به آنجا می روند/سعید سلطانی طارمی
آن جاده،
با پیچ و خمها و گرههایش که انگار
اندیشهی یک فیلسوف هیچانگار است
آواز تلخ/استاد شاکری یکتا
یک شب که در سرمای طاقت سوز تاریخ تبار ما
از قلعهی فرغانه و بازار نیشابور میآمد
در دست او قندیل یخ
بقیه مطلب
پایان خوان هشتم /مهدی عاطف راد
“میتوانست او اگر میخواست
لیک..."*
دیرگاهی چون که در چاه فریب نابرادر ژرف اندیشید
سه گانی/صدیقه محمد جانی
چشمهی دل و نگاه را
میکند چه بی فروغ
هر دروغ
به یاد اخوان/ اقبال مظفری
اگر لحظه هامان تهی ماند
و دست و دل و دیده خالی شد از عشق
غزل، سایه ای داشت
در سومین سالگرد خاموشی م.امید/محمد جلیل مظفری
آه ... ای باغ زمستان دیدۀ غمگین
پیر°زال ِ خستۀ نومیدمان، امید!
کاش می دانستم آن ساعت که رویاروی
گفتی باید/سید مرتضی معراجی
گفتی :
"باید
دل کند و زین دیار سفر کرد
شعر جهان/زیر نظر کوروش آقا مجیدی
عشق بود/امید یاشار/ترجمه هنگامه حیدری
عشق بود یا چیزی شبیه عشق؟
چه بود که مرا جذب خود کرد؟
لبانم را زخمی کرد، تنم را داغ کرد؟
معرفی کتاب
حالات و مقامات اخوان/حجت الله کرمی
شاید اگر مهدی اخوان ثالث و تلاشهای حیرت آور او در معرفی وتبیین معاییر شعر نیمایی نبود امروزه نیمایوشیج واسلوب شاعریش این قدروارجی را که در چشم ادیبان وسخن سنجان روزگار یافته است نمی یافت . واگر محمدرضا شفیعی کدکنی ونقد ونظرهای عالمانه وزبان وقلم فصیح او نبود
آثار ارسالی
از دفتر خاطرات یک دانش آموز فلسطینی
چقدر بخشندهاند.!
چقدر بزرگوارند اسرائیلیها!
خانهی ما را با بمبی میکوبند که هزار بار گرانتر از خانهی ماست
نگاه اول شعر و شور/مهدی عاطف راد امروزه با جمعبندی هرآنچه در تعریف شعر از گذشته تا حال نوشته شده، باید شعر را در موجزترین بیان، چنین تعریف کرد: شعر کلامیست شورانگیز. شعر کلامیست که با قدرت شگفتانگیزش شنونده یا خوانندهاش را به هیجان میآورد، در او شور خبر * با هم فکری اساتید قصد داریم شماره شهریور ماه سیولیشه را به زنده یاد اخوان ثالث و ویژگی آثار او اختصاص دهیم لذا تقاضا داریم دوستان عزیزی که در این زمینه مقاله یا سروده ای دارند در هرچه پربار تر کردن این ویژه نامه به ما یاری برسانند نمونه های شعر دیروز برای تبرکنیما یوشیج/ فریدون توللی/اسماعیل شاهرودی شعر امروز این رنج بی سفر/برزین آذرمهر در جامه ی جوانی خود ایستاده ام باران متصل/کوروش آقا مجیدی اینک دوباره باز دُردانه های ناب وبها دار ِ گنج ِ دل باران متصل پدر قبیله من است/سودابه امینی پدر امیر عاشقانه بهانه رسیدن جوانه هاست که چون قصیده و غزل آواز قو/الهه تاجیک زاده آریائی آلوده دامن می شود دریا قوئی به کام موجها افتاد آواز او گم می شود در هایهوی باد اعتراض/محمد رضا راثی پور بی توجه به بساطی که جوان گسترده ست بر موزائیک پیاده روها و بر آن خط بد استیصال مترسک/پائیز رحیمی درتمام سال دلتنگی/ظریفه روئین در حضور یاسهای عاشقی از شکوفه شاخه های نازکم پر می شود در هجوم بادها چهار پاره /مهسا زهیری یک اسکناس پاره خوشبختم حالا که توی جیب تو می پوسم خوشبخت چون کنار توام اما انتظار/فیروزه سعادت یار کسی را احساس می کنم نام تو را تمام درختان می دانند/سعید سلطانی طارمی دیگر تمام کن باور نمی کنم بتوانی از من جدا شوی سه گانی/مریم صابری در این شهر صنعت مدار هوای تو تیره ست ..... بی شک گناه از عینک ما نیست /مهدی عاطف راد بی شک گناه از عینک ما نیست بر چشمها وقتی که چشم بند زند ظلمت سه گانی/صدیقه محمد جانی وقتی نگاهت آسمانی شد از عرش بر تو عشق می بارد هجرانی/محمد جلیل مظفری هزار و سیصد و هشتاد و هفت سال غذاب مهر پنهان/سید مرتضی معراجی مهر پنهان، ره مه آلودست و آسمان دل دوباره | آثار ارسالی در باره نیما نیما شاعر شعر های اجتماعی/عید العلی دست غیب نیما شاعر شعرهای اجتماعی است. منظور از این اصطلاح این نیست که نیما از روش و نسخهی معینی پیروی کرده باشد، بلکه منظور این است که وی روحاً به دوران و جامعهی خودش وابسته است و از آن شاعرانی نیست که به طور مداوم با معشوقه و باده و غم و اندوه فردی دست به گریبان باشد. او وزن زبان احساسات ماست/نامه نیما به شاملو وقتی که بنفشه را با گل سرخ برانداز
میکنند ممکن است این نظر به میان بیاید: چرا بنفشه اینقدر کبود است. حال
آنکه این عیبی برای بنفشه نیست. اندیشه های نیما یوشیج در باره شعر و شاعری/خلوت شاعر باخود/مهدی عاطف راد به نظر نیما یوشیج یکی از شرایط اساسی آفرینش شعر حقیقی خلوتگزینی و در خود جا گرفتن و با خود خلوت کردن است. به باور او بدون خلوت شاعر با خود، شعرش پاکیزه نمیشود و آن صفای زلالی را که لازمهی شعر حقیقی است به دست نمیآورد: تفسیر شعر خواب زمستانی/تقی پور نامداریان سرشکستهوار در بالش کشیده
دربندلی قمری/استاد رضا همراز قمری نون گولشنی چون غنچه دی گول لر آچیب شاعر باید عصبانی باشد/ اسماعیل امینی یکی از موج های مرسوم در محافل ادبی ، داعیۀ مبارزه است. شاعر با هر مایه ای از ذوق و هنر اگر چنان بنماید که دارد مبارزه می کند و ناراضی است و معترض است در فضای رسانه ای شهرتی به هم می زند.جالب آن است که حتی رسانه های رسمی و نهادهای دولتی هم به این شاعر مبارز و استعاره/سعید سلطانی طارمی
تاملی بر چالشهای فرهنگی نهضت حروفیه/محمد رضا راثی پور یکی از برهه های پر فراز و نشیب تاریخ ایران، دوره حکومت تیموریان بوده است. تیموریان که در سالهای 771 الی 991 هجری قمری بر بخشهای پهناوری از ایران ، شبه جزیره آناتولی و ماوراءالنهار و هندوستان فرمانروایی داشتند از دو پشتوانه استوار و ژرفای دل و جان مردم برخوردار بودند که همراه نقد کار گاه نقد/ زیر نظر/صدیقه محمد جانی حسرتش شد تمام خانه به دوش خانه ای دارد او که اجباری ست قبر هم یک چهار دیواری ست نقد با چراغ و آئینه/شفیعی کدکنی/فرج سرکوهی محمدرضا شفیعی کدکنی در "با چراغ و آینه، در جست و جوی ریشه های تحول شعر معاصر ایران"، که اخیرا منتشر شد، زبان، فرم، مضامین، جهان شعری و مولفه های شعر معاصر فارسی را از مشروطه تا انقلاب و هویت شعری شاعران این دوران را با نگاهی تیزبین و متکی به دانش بسیار تحلیل می کند. طنزهای ناگهان/شهاب الدین رهنما قیصر شاعری است که «بیمحابا مهربان میشود» و این مهربانیاش به حدی است که همۀ دلمشغولیهای خویش را ساده و روان با مخاطب خویش در میان مینهد. او اهل پنهان کاری نیست، هر چه در دلش جاری است، نصیب قلمش کرده و سفیدی سطر سطر لحظهها را با هجمۀ کلامش خط شعر جهان/زیر نظر کوروش آقا مجیدی مرثیه برای ایگناسیو سانچز مگیاس/ فدریکو گارسیا لورکا/ احمد شاملو زخم و مرگ در ساعت پنج عصر. درست ساعت پنج عصر بود.
فرهنگ توصیفی اصطلاحات ادبی/داود عمارتی مقدم
آثار ارسالی دخترکان سیاه پوش در خون این غروب چون مادری سیاه به تن کرده و ملول با ناله های مانده میان گلوی خویش تماس با ما |
نگاه اول
چرا انتظار/محمد رضا راثی پور
روزی یکی از اساتید ما که بسیار خدمتش
ارادت داشتیم با چهره ای عبوس و گرفته وارد کلاس شد و تا آخر بسیار آزرده
خاطر می نمود.از روی کنجکاوی یکی از دوستان دلیل این تکدر خاطرش را
پرسید.استاد گفت دیشب پسرم را بشدت تنبیه کردم.چون از شیرین کاریش می گفت
که سر کلاس معلم تعلیمات دینی را آچمز کرده و
بقیه مطلب
ووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووو
خبر
*برای سهولت دسترسی به این وبسایت می توانید از آدرس siolishe.ir نیز استفاده کنید
*قابل
توجه دوستانی که آثارشان را ارسال می کنند.چون این وبلاگ منحصرا به شعرهای
نیمائی اختصاص دارد نمی تواند پذیرا و ناشر شعرهای سپید باشد.لذا
خواهشمندیم از فرستادن شعر های سپید خودداری فرمائید.
*دوستانی که برای ما مطلب می فرستید لطفا از فرستادن مطالب به صورت فایل ضمیمه doc x خودداری کنید.در ضمن استدعا داریم حداکثر تا بیستم هر ماه اشعارشان را ارسال فرمایند ، تا در فرصت مناسب امکان انتخاب و درج باشد.
*به
پیشنهاد استاد عاطف راد ستونی به شعر نیما و نظریات شاعران در باره ایشان
اختصاص یافته است.دوستانی که در این زمینه می خواهند مطلب بفرستند لطفا
حتما اشاره کنند که مطلبشان مربوط به این ستون است
ووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووو
نمونه های شعر دیروز برای تبرک
چشم در راه/ نیما یوشیج
تو را من چشم در راهم شباهنگام
که می گیرند در شاخ تلاجن * سایه ها رنگ سیاهی
وزان دلخستگانت راست اندهی فراهم
باور/احمد شاملو
روزی ما دوباره کبوتر هایمان را پیدا خواهیم کرد
و مهربانی دست زیبایی را خواهد گرفت .
روزی که کمترین سرود
کسی که مثل هیچ کس نیست/فروغ فرخزاد
من خواب دیده ام که کسی می آید
من خواب یک ستاره قرمز دیده ام
و پلک چشمم هی می پرد
بقیه مطلب
ووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووو
در باره نیما
انتظار در شعر نیما/تقی پور نامداریان
در سراسر قلمرو نیما سهم روز بسیار اندک است. در تمام پهنهی تاریک شعر او روزها لکههای کمدامنه و اغلب زدودنیاند. عصر روزهای نیما کوتاه است و صبح در این شعرها یا دروازهی گشایش کار خلق است و یا محل فاجعه، که اولین را مرغ آمینگوی باید و درهمآیی بسیار، اما لبخند سرد دومین را گاه در زیر
پیامهای جهانی شاعران معاصر،نیما و قیصر /دکتر طاهره ایشانی
شعر
معاصر از آغاز پیدایش، پیام آور ارزشهای تازه ای برای انسان بوده است که
بررسی این ارزشها، ما را به چشم اندازهای تازه ی انسان امروزی
نزدیکتر میکند. آنچه که علاوه بر جنبه ی زیبایی شناختیِ شعر، خواننده
ی امروز از شاعر و اثرش انتظار دارد
بقیه مطلب
وووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووو
مقالات
زندگی بدون انتظار بیهوده است/شهریارزرشناس
اگر انتظار معنابخش و آرمان گرا در زندگى بشر نباشد، دچار رفتار بیمار گونه اى مى شود که در واقع انسان را به انفعال مى کشاند.
در تاریخ و زندگى فکرى بشر و همچنین تمدن هایى که بر بنیاد این تفکرها شکل گرفته، مى توان
انتظار فرج در احادیث و روایات
امیرالمومنین
(علیه السلام:) انتظروا الفرج ولا تیاسوا من روح الله، فان احب الاعمال
الی الله عزوجل انتظار الفرج ... و المنتظر للفرج کالمتشحط بدمه فی سبیل
الله.بحارالانوار ، ج ۵۲، ص ۱۲۳. انتظار فرج بکشید و از رحمت خدا ناامید
نگردید، زیرا محبوب ترین اعمال نزد خدای عزوجل، انتظار فرج است و
بقیه مطلب
زندگی و حکومت جهانی حضرت بقیه الله/سعید درّ
حضرت ولى عصر (عج) روز پانزدهم ماه شعبان سال 255 هجرى قمرى به دنیا آمد،(1). پدرش ابا محمد حضرت امام حسن عسکرى (ع) است که در سال 260 هجرى قمرى به شهادت رسید،(2). مادر حضرت ولى عصر (ع) بانوئى است بنام ریحانه که به او «نرگس»، «سوسن» و «صیقل» گفته مىشود،(3).
ای بهار دلها/مژده حسینی
سلام بر آل یاسین، سلام بر مهدی امتها و جامع تمام کلمات وحی الهی.
سلام
بر آنکه شمشیر برکشیده و ماه تابان و نور درخشان است. سلام بر آفتاب شب
ظلمانی جهان و قرص ماه ایمان. سلام بر بهار مردمان و نشاط آفرین روزگار.
عطر انتظار/فرزانه زنجانی
گرچه خسته ام گرچه دلشکسته ام باز هم گشوده ام درى به روى انتظار تا بگویمت هنوز هم به آن صداى آشنا امید بسته ام.
اى تو صاحب زمان! اى تو صاحب زمین! دل جدا ز یاد تو آشیانه اى خراب وبى صفاست
وووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووو
نقد
کارگاه نقد/زیر نظر صدیقه محمد جانی
خلاصه ای از نقد و بررسی یکی از سه گانی های زیبای آقای بابک حسین زاده برجویی - یکی از سه گانی پردازان ممتاز-که در تارنمای "سه گانیکو" ، کامل به ثبت رسیده است.!
تعجیل کن آقا (ع)
تاثیر انقلاب اسلامی بر پویائی شعر انتظار/حسن نوروز زاده
شعر مهدوی، یکی از زیر مجموعههای شعر مناقبی است که در قلمرو شعر آیینی، گستره دامنهداری دارد و از شکوه و منزلت خاصی برخوردار است. شعر آیینی فارسی، قبل از انقلاب اسلامی بیشتر از منظر مدح و مرثیه بر زبان شاعران جاری میشد
تا آسمان/سجاد اسدی
وقتی صحبت از شعر ایینی یا مذهبی میشود، بدان معنا نیست که قسمتی از شعرهای سروده شده غیر دینی یا غیر مذهبی هستند. در پشت هر کلام شعر صلح، انسانیت، خداجویی، آزادگی، جوانمردی، دوستی و عشق دیده میشود. حتی شعرهایی که جنبه زیبایی شناختی دارند یا از بهداشت و سلامت
بررسی مهدویت در اشعار حافظ/بر گرفته از سایت دانشجو
شعر حافظ امتیازات زیادی دارد. از جمله روح عشق و امیدواری است که در دیوان او موج می زند. وقتی که می گوید: مژده ای دل که مسیحا نفسی می آید یا یوسف گمگشته باز آید به کنعان غم مخور ، در دل خواننده روح امید و عشق و شور و شوق می دمد و در عین حال ملاحت بیان حافظ جای خود را دارد.
ووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووو
شعر امروز
نطفه سحر/ استاد برزین آذرمهر
این شام قیرفام
نیارد بسی دوام!
دربطن این عجوزه ،
صبح صادق/زهرا ابومعاش
به هرجا می روم سرد است چون جانم
دریغ اینجا چراغی نیست !
نه یک شعله ،
در انتظار آمدنت هستم/قیصر امین پور
ای جاده های گمشده در مه
ای روزهای سخت ادامه
از پشت لحظه ها بدرآئید
بقیه مطلب
ظهور/محمد حسن انصاری
کجای وسعتی از آفتاب گردانها
نشسته ای به تماشای ما پریشان ها
کجای این شب مهتاب می زنی لبخند
غبار بی کسی/بی تا امیری
تا کی غبار بی کسی جارو کنم آقا
می خواهم امشب با غزل جادو کنم آقا
اینکه ظهور جمعه آینده ات حتمی ست
انتظار/سودابه امینی
در وزش چشمه ها
در منش کوهسار
باز بر این پرسش است
تکیه بر کعبه/سید حمید رضا برقعی
جمعه ها طبع من احساس تغزل دارد
ناخودآگاه به سمت تو تمایل دارد
بی تو چندیست که در کار زمین حیرانم
بوی بهار/محبوبه بزم آرا
گل میدهم به بوی بهاری که می رسد
چشمم به در به دیدن یاری که می رسد
تکرار می شود غزل انتظار من
جمعه های انتظار/مهرداد بهار
بوی غربت زکوچه می آید
جمعه ها آسمان چه دلگیر است
روزها می روند از پی هم
حدیث/محمد پور دامغانی
بغض از عبور شب
پر شد ،
چشم از فراق صبح
نیامدی/مهدی جهاندار
چه جمعه ها که یک به یک غروب شد نیامدی
چه اشک ها که در گلو رسوب شد نیامدی
خلیل آتشین سخن ، تبر به دوش بت شکن
رها/مجید خضرائی
خدا کند که کسی حالتش چو ما نشود
ز دام خال سیاهش کسی رها نشود
خدا کند که نیفتد کسی ز چشم نگار
هوای روی تو/محمد رضا راثی پور
هوای روی تو از سر بدر نخواهد شد
چراغ دل تهی از این شرر نخواهد شد
حدیث شوق چه گویم که اشک خونبارم
بقیه مطلب
سه گانی/مریم صابری
من ریشه کرده ام
در فصل های زرد،.
ای سبز !باز گرد!
مهیا/سید امیر میر حسینی
تمام راه ظهور تو با گنه بستم
دروغ گفته ام آقا که منتظر هستم
کسی به فکر شما نیست راست می گویم
پرواز در شب/صدیقه محمد جانی
تو بوده ای/نغمه مستشار نظامی
گاهی اگر با ماه صحبت کرده باشی
از ما اگر پیشش شکایت کرده باشی
گاهی اگر در چاه مانند پدر آه!
رقص هاجر/محمد جلیل مظفری
هاجر برقص بر سر امواج این خلیج
تا مادران موی پریشیده
خلخال های نقره خود را
جاده ی سه شنبه شب/فاضل نظری
مستی نه از پیاله نه از خم شروع شد
از جادهی سهشنبه شب قم شروع شد
آیینه خیره شد به من و من به آینه
امید ناامید/سید حسین هاشمی نژاد
درد فراق یوسف زهرا شدید شد
یعقوب روزگار دو چشمش سپید شد
امید انتظار دل نا امیدها
بقیه مطلب
ووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووو
شعر جهان/زیر نظر کوروش آقا مجیدی
شعری از محی الدین ابن عربی در توصیف امام زمان
ألا إن خــــــــتم الأولیاء شهید
و عین إمام العالمین فقید
هو السید المهدی من آل أحمد
ماریانا/لرد آلفرد تنیسون/ترجمه محمد رجب پور
گلدانها، یکایک،
خزه سیاهی را به خود گرفته بودند،
و میخهای زنگار گرفته
وووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووو
معرفی کتاب
کوتاه چون نفس/مجموعه شعر کوتاه/حسین سعیدی
از
کتاب" کوتاه چو ن نَفَس" با شماره کتابشناسی ملی 3302020 رونمایی می
شود.آدرس وروز رونمایی در تهران واصفهان متاقبا اعلام خواهد شد.این کتاب که
در حوزه شعر کوتاه میباشد از اشعار حسین سعیدی و اشعار.27شاعرپریسکه سرا
ازنقاط مختلف کشوردر این حوزه است که عمدتاً صاحب اث
بقیه مطلب
وووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووو
آثار ارسالی
حکم عشق/علی گل محمدی
باد در روسریت میل به بودن دارد
آتش تند لبت
قصد لب من دارد
بقیه مطلب
وووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووو
تماس با ما
این تار نما محلی است برای معرفی و عرضه آثار نیمائی.و دست همه شاعران نوسرا را به گرمی می فشارد.
منتظر حضور و نظر سازنده شما هستیم
کسانی که مایل به همکاری با ما هستند آثار خود را به این ایمیل بفرستند تا پس از بررسی مورد استفاده قرار گیرد.
نگاه اول
شعر و شعور/مهدی عاطف راد
شعر دانی چیست؟ مرواریدی از دریـــای عقل
شاعر آن افسونگری کاین طرفه مروارید سفت
- بهار
شعر به عنوان زیرمجموعهای از ادبیات، و ادبیات به عنوان شاخهای از هنر، از شکلهای خاص شعور
بقیه مطلب
ووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووو
خبر
*برای سهولت دسترسی به این وبسایت می توانید از آدرس siolishe.ir نیز استفاده کنید
*قابل
توجه دوستانی که آثارشان را ارسال می کنند.چون این وبلاگ منحصرا به شعرهای
نیمائی اختصاص دارد نمی تواند پذیرا و ناشر شعرهای سپید باشد.لذا
خواهشمندیم از فرستادن شعر های سپید خودداری فرمائید.
*دوستانی که برای ما مطلب می فرستید لطفا از فرستادن مطالب به صورت فایل ضمیمه doc x خودداری کنید
*به
پیشنهاد استاد عاطف راد ستونی به شعر نیما و نظریات شاعران در باره ایشان
اختصاص یافته است.دوستانی که در این زمینه می خواهند مطلب بفرستند لطفا
حتما اشاره کنند که مطلبشان مربوط به این ستون است
*با توجه به مصادف شدن خرداد با نیمه شعبان شماره 18 سیولیشه قرار است ویژه نامه شعر های انتظار باشد.دوستان عزیز می توانند اشعار خود را با این مضمون در هر قالبی که دوست دارند ارسال کنند.
*استاد محمدرضا لطفی یکی از سرشناسترین نوازندگان تار، ردیف دان و موسیقی دان مشهور ایرانی درگذشت.
به گزارش سرویس فرهنگی «انتخاب»، این نوازنده پیشکوست صبح امروز بر اثر بیماری سرطان درگذشته است.
محمدرضا
لطفی در سال ۱۳۲۵ در شهر گرگان به دنیا آمد. وی به مدت پنج سال در هنرستان
موسیقی به آموختن موسیقی پرداخت و موسیقی را نزد استادانی چون علی اکبر
شهنازی، حبیب الله صالحی فرا گرفت. پس از پایان هنرستان به دانشکده موسیقی
راه یافت و به تکمیل آموختههایش پرداخت. در این زمان از استادانی مانند
نورعلی برومند، عبدالله دوامی، سعید هرمزی نیز بهره جست. محمدرضا لطفی در
سال ۱۳۴۳ جایزه نخست موسیقیدانان جوان را نیز کسب کرد. در جشنواره موسیقی
جشن هنر ۱۳۵۴در شیراز به همراه محمدرضا شجریان و ناصر فرهنگفر به اجرای
راست پنجگاه پرداخت که بسیار مورد توجه قرار گرفت. در اجرای ردیف آوازی
توسط عبدالله دوامی با ساز تار وی را همراهی کرد.
در سال ۱۳۵۳ به
عضویت گروه علمی دانشکده موسیقی درآمد و در همین سال همکاری خود را با
رادیو آغاز کرد. به مدت یک سال و نیم به عنوان مدیر گروه موسیقی دانشکده
موسیقی هنرهای زیبای تهران به کار مشغول شد و پس از آن از این سمت استعفا
کرد. در سال ۱۳۵۴ گروه شیدا را راهاندازی کرد و به همراه گروه عارف به
سرپرستی حسین علیزاده به بازخوانی و اجرای دوباره آثار گذشتگان پرداخت.
کانون موسیقی چاووش را با همکاری هنرمندانی مثل حسین علیزاده، پرویز
مشکاتیان و علی اکبر شکارچی راهاندازی کرد و در طی یک فعالیت چشمگیر آثاری
از این گروه به جای ماند که به گفتهٔ بسیاری از اساتید از بهترین کارهای
موسیقی ایران به شمار میروند. پس از انحلال چاووش بعد از سفرهای زیادی که
برای کنسرت به ایتالیا، فرانسه و آلمان کرد، در سال ۱۳۶۵ به آمریکا رفت.
علاوه بر کنسرتهای متعدد در سراسر آمریکا، مرکز فرهنگی هنری شیدا را در
واشنگتن بنیان گذاشت.
ووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووو
نمونه های شعر دیروز برای تبرک
بخشی از افسانه/ نیما یوشیج
افسانه:
عاشقا خیز کآمد بهاران
گل به صحرا در آمد چو آتش
آهنگ دیگر/منوچهر آتشی
شعرم سرود پاک مرغان چمن نیست
تا بشکفد از لای زنبق های شاداب
یا بشکند چون ساقه های سبز و سیراب
طرح/نادر نادرپور
بر شیشه عنکبوت درشت شکستگی
تاری تنیده بود
الماس چشمهای تو بر شیشه خط کشید
بقیه مطلب
ووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووو
در باره نیما
مرگ شاعر/سیاوش کسرائی
در سراسر قلمرو نیما سهم روز بسیار اندک است. در تمام پهنهی تاریک شعر او روزها لکههای کمدامنه و اغلب زدودنیاند. عصر روزهای نیما کوتاه است و صبح در این شعرها یا دروازهی گشایش کار خلق است و یا محل فاجعه، که اولین را مرغ آمینگوی باید و درهمآیی بسیار، اما لبخند سرد دومین را گاه در زیر
شعر در اعلای خود چه چیزیست/نیما یوشیج
همسایهی عزیز من!
میخواهی
از من بشنوی که شعر در حد اعلای خود چه چیز است؟ حسی که بالقوه با انسان
بوده، ملیونها سال کشیده و با کار انسان خرده خرده آشکار شده است. مختصری
که میبینی در نظر داشته
بقیه مطلب
مشکل زبان در شعر نیما/مجید نفیسی
نوآوری
های نیما در زمینه ی موسیقی کلام، صور خیال و مضامین شعر، امروزه کم و بیش
از سوی جامعه ی روشنفکری ایران به رسمیت شناخته شده است، ولی مشکل زبان
شعر او همچنان پابرجاست. گروهی این دشواری را به حساب عدم تسلط او به زبان
فارسی می گذارند و به تبع آن دیگر
وووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووو
مقالات
بنیان گذار اولین کتاب خانه و قرائت خانه به سبک امروزی/استاد رضا همراز
بنیان گذار اولین کتابخانه و قرائت خانه به شیوه امروزیزنده یاد محمد علی خان تربیت یکی از معارف پروران ؛ نویسندگان ؛ سیاستمداران و کتابشناسان معاصر بودند که در دو جبهه ی سیاست و معارف به مووازات هم مصدر خدمات چندی برای آذربایجان و ایران بودند .او سالهایی از عمر خود را در سالهایی از
نوشداروی شعر سهراب/بر گرفته از سایت ادبستان
"آب را گل نکنیم" / "هوا بس
ناجوانمردانه سرد است"؛این دو جمله در ادبیات ایران از جایگاهی فرارتر از
حد معمول و متعارف برخوردارند.هر دو پاره هایی از اشعار دو شاعر سرشناس
ایرانی می باشند؛ سهراب سپهری و مهدی اخوان ثالث.
بقیه مطلب
شعر نو و نو آوری در شعر/فهیمه بافنده
بعد از ماجرای بازگشت ادبی که تدبیری نامناسب برای دمیدن روح تازه در پیکر شعر فارسی کهن بود، در اواخر دوره قاجار شعر فارسی به مرحله ای رسید که به شدت نیازمند هدایت در قلمرو جدیدی بود تا در مسیری متناسب با ظرف زمان، به حیات خود ادامه دهد. به نظر می رسید شعر کلاسیک با همه زیبایی
ادبیات عصر تجدد/علی رضا ذاکر
ادبیات به عنوان بخشی از فرهنگ جامعه انعکاس اوضاع و احوال سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی آن است. در عین حال بیانگر آرمانها و آرزوها و از سوی دیگر نظام ارزشی حاکم بر آن است ادبیات بیان حال جامعه است و نهادی است اجتماعی که زندگی را به نمایش در میآورد.1 ادبیات جدید
وووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووو
نقد
کار گاه نقد/ زیر نظر/صدیقه محمد جانی
خلاصه ای از نقد و بررسی یکی از سه گانی های زیبای آقای بابک حسین زاده برجویی - یکی از سه گانی پردازان ممتاز-که در تارنمای "سه گانیکو" ، کامل به ثبت رسیده است.!
تعجیل کن آقا (ع)
عنصری یا ناصر خسرو/محمد رضا راثی پور
در کوچه بعد این همه قرن سر می کشد سر حسنک
پیچیده روی دار و درخت نام معطر حسنک
انگار کن حکایت من از یک قلندر دگریست
نقدی بر مجموعه رباعی سید مهدی موسوی/حمید رضا شکار سری
گفتن یا نگفتن؟ مسأله این است!… این که راجع به مجموعه کوچکی از بدترین رباعیهایی که طی این سالها از یکی از شاعران مورد علاقهات خواندهای، بنویسی یا نه؟ گفتن و نوشتن از رباعیهای سیدمهدی موسوی در کتاب «مردی که نرفته است برمیگردد»، به نوعی
ووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووو
شعر امروز
تیرگی/برزین آذرمهر
گرنبودی
خنجر مه در نیام
تیرگی
این مرگ و زندگی/حسین آرزو
آویختن به سینه پروردگار عشق
آن سان که هر کسی به کسی خواب می رود
من از نگاه سرد هزارن هزار ماه
باز هم/کوروش آقا مجیدی
حرمت بلوغ باغ
باز هم شکست
باز هم
برای صدای اساطیری پدر/سودابه امینی
مرا بخوان
که شعری از گذشته ام
صدای تو
سه گانی/الهه تاجیک زاده آریائی
باد هر طرف که می وزد
پر از هوای توست
نازنین من چرا نگفته ای
عابر باران/محمد رضا راثی پور
ای عابرِ عبوس ِ شب ِباران
چتر ملال از سر خود بردار
تاکی به لاک خویش فرورفتن
بقیه مطلب
شاید /لا ادری
در سرنوشت من خالی ی جای تو
یعنی تو تا خدا
یعنی که من زمین.
آواز نخل ها/سعید سلطانی طارمی
آن که می آید با آب و سبد
دخترغمگینی است که قناری هایش
زیر پیراهن گلدارنمی خوانند
سایه ها/استاد شاکری یکتا
سایههای مزاحم
با تکهای ذغال
روی سفیدترین لحظههای روز
سه گانی/مریم صابری
بال پرواز ندارم
اما
بس که وسواس اقامت دارم
در غروب بی کسی /مهدی عاطف راد
در غروب بیکسی به غربت غریب قلب قبروار خویش فکر میکنم
غرقه در غبار غم
غوطهور در انزوای دودناک یک کدورت عمیق
چهار پاره/سیامک کیهانی
آسمان ترا نمی دانم
مرد صدها غزل زمین خورده
شعرهای همیشه بارانی
جوجه ها/صدیقه محمد جانی
جوجه ها را گفتند
بشماریم
آخر هر پائیز
بهارانه/اقبال مظفری
به پاخیز، به پاخیزو درآمیز، به هر ذره ی این خاک، بهار آمده ای دوست
دل از سینه بر انگیز، چراغی به ره آویز، که یار آمده ای دوست
لب از لب بگشا، دست فراز آر
رقص هاجر/محمد جلیل مظفری
هاجر برقص بر سر امواج این خلیج
تا مادران موی پریشیده
خلخال های نقره خود را
بقیه مطلب
باغ/سید مرتضی معراجی
بر سر باغم دوباره پرگشودند از دو سو
طوطی زیبای تابستان قناری خزان
می رسد این تا به رنگ خود در آرد باغ را
نظاره/رضا مقصدی
می نشینم و ترا نظاره می کنم
می نشینم و خیال خوب خفته را
روبروی آرزوی آتشین خویش
بقیه مطلب
ووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووو
شعر جهان/زیر نظر کوروش آقا مجیدی
شعری ازغاده سمان/ترجمه سودابه مهیجی
آه ! صدای تو ...صدای تو...
لبریز از شوق فرا می رسد
و با صدای این تلفن قدیمی
ترجمه چند شعر از راجر مک گاف/ترجمه فریبرز فرشیم
شعری تازه
تا اینجاش
که بد نبود
وووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووو
معرفی کتاب
هایکوی مرگ/مترجم معصومه میر فخرائی/محسن نظارت
مرگ
اندیشی یکی از موتیف های شعر در ادبیات و زبان ملل مختلف است که در ادبیات
کلاسیک و معاصر پارسی نیز در بین آثارمختلف شاعرها و نویسندگان بارها با
وضعیت مرگ اندیشی و بن مایه ی توجه به مرگ روبرو شده ایم.در ادبیات و فرهنگ
برخی ملل بویژه ژاپن و چین،شعر مرگ در حوزه ی
بقیه مطلب
وووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووو
آثار ارسالی
سه گانی/اوکتای سلامی
دهد نوید مهار تورم آن مسئول
شدست پشت تریبون بشدت احساسی
دم خروس و قسم های حضرت عباسی!
بقیه مطلب
وووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووو
تماس با ما
این تار نما محلی است برای معرفی و عرضه آثار نیمائی.و دست همه شاعران نوسرا را به گرمی می فشارد.
منتظر حضور و نظر سازنده شما هستیم
کسانی که مایل به همکاری با ما هستند آثار خود را به این ایمیل بفرستند تا پس از بررسی مورد استفاده قرار گیرد.
ssiolishe@aol.com پیش شماره های قبلی ماهنامه اینترنتی سیولیشه در اینجا