X
تبلیغات
زولا

.

آرشیو

ماهنامه اینترنتی سیولیشه/سال سوم/اردیبهشت 93/شماره مسلسل 17

نگاه اول


شعر و شعور/مهدی عاطف راد

شعر دانی چیست؟ مرواریدی از دریـــای عقل
شاعر آن افسونگری کاین طرفه مروارید سفت
                                                     - بهار

شعر به عنوان زیرمجموعه‌ای از ادبیات، و ادبیات به عنوان شاخه‌ای از هنر، از شکلهای خاص شعور

بقیه مطلب

ووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووو

خبر


*برای سهولت دسترسی به این وبسایت می توانید از آدرس siolishe.ir نیز استفاده کنید

*قابل توجه دوستانی که آثارشان را ارسال می کنند.چون این وبلاگ منحصرا به شعرهای نیمائی اختصاص دارد نمی تواند پذیرا و ناشر شعرهای سپید باشد.لذا خواهشمندیم از فرستادن شعر های سپید خودداری فرمائید.

*دوستانی که برای ما مطلب می فرستید لطفا از فرستادن مطالب به صورت فایل ضمیمه  doc x خودداری کنید

*به پیشنهاد استاد عاطف راد ستونی به شعر نیما و نظریات شاعران در باره ایشان اختصاص یافته است.دوستانی که در این زمینه می خواهند مطلب بفرستند لطفا حتما اشاره کنند که مطلبشان مربوط به این ستون است
*با توجه به مصادف شدن خرداد با نیمه شعبان شماره 18 سیولیشه قرار است ویژه نامه شعر های انتظار باشد.دوستان عزیز می توانند اشعار خود را با این مضمون در هر قالبی که دوست دارند ارسال کنند.

*استاد محمدرضا لطفی یکی از سرشناس‌ترین نوازندگان تار، ردیف دان و موسیقی دان مشهور ایرانی درگذشت.

به گزارش سرویس فرهنگی «انتخاب»، این نوازنده پیشکوست صبح امروز  بر اثر بیماری سرطان درگذشته است.

محمدرضا لطفی در سال ۱۳۲۵ در شهر گرگان به دنیا آمد. وی به مدت پنج سال در هنرستان موسیقی به آموختن موسیقی پرداخت و موسیقی را نزد استادانی چون علی اکبر شهنازی، حبیب الله صالحی فرا گرفت. پس از پایان هنرستان به دانشکده موسیقی راه یافت و به تکمیل آموخته‌هایش پرداخت. در این زمان از استادانی مانند نورعلی برومند، عبدالله دوامی، سعید هرمزی نیز بهره جست. محمدرضا لطفی در سال ۱۳۴۳ جایزه نخست موسیقی‌دانان جوان را نیز کسب کرد. در جشنواره موسیقی جشن هنر ۱۳۵۴در شیراز به همراه محمدرضا شجریان و ناصر فرهنگ‌فر به اجرای راست پنجگاه پرداخت که بسیار مورد توجه قرار گرفت. در اجرای ردیف آوازی توسط عبدالله دوامی با ساز تار وی را همراهی کرد.

در سال ۱۳۵۳ به عضویت گروه علمی دانشکده موسیقی درآمد و در همین سال همکاری خود را با رادیو آغاز کرد. به مدت یک سال و نیم به عنوان مدیر گروه موسیقی دانشکده موسیقی هنرهای زیبای تهران به کار مشغول شد و پس از آن از این سمت استعفا کرد. در سال ۱۳۵۴ گروه شیدا را راه‌اندازی کرد و به همراه گروه عارف به سرپرستی حسین علیزاده به بازخوانی و اجرای دوباره آثار گذشتگان پرداخت. کانون موسیقی چاووش را با همکاری هنرمندانی مثل حسین علیزاده، پرویز مشکاتیان و علی اکبر شکارچی راه‌اندازی کرد و در طی یک فعالیت چشمگیر آثاری از این گروه به جای ماند که به گفتهٔ بسیاری از اساتید از بهترین کارهای موسیقی ایران به شمار می‌روند. پس از انحلال چاووش بعد از سفرهای زیادی که برای کنسرت به ایتالیا، فرانسه و آلمان کرد، در سال ۱۳۶۵ به آمریکا رفت. علاوه بر کنسرت‌های متعدد در سراسر آمریکا، مرکز فرهنگی هنری شیدا را در واشنگتن بنیان گذاشت.

ووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووو
نمونه های شعر دیروز برای تبرک


بخشی از افسانه/ نیما یوشیج

افسانه:

عاشقا خیز کآمد بهاران

گل به صحرا در آمد چو آتش

بقیه مطلب


  آهنگ دیگر/منوچهر آتشی

شعرم سرود پاک مرغان چمن نیست
تا بشکفد از لای زنبق های شاداب
یا بشکند چون ساقه های سبز و سیراب

بقیه مطلب


طرح/نادر نادرپور

بر شیشه عنکبوت درشت شکستگی

تاری تنیده بود

الماس چشمهای تو بر شیشه خط کشید

بقیه مطلب

ووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووو

 در باره نیما


مرگ شاعر/سیاوش کسرائی

در سراسر قلمرو نیما سهم روز بسیار اندک است. در تمام پهنه‌ی تاریک شعر او روزها لکه‌های کم‌دامنه و اغلب زدودنی‌اند. عصر روزهای نیما کوتاه است و صبح در این شعرها یا دروازه‌ی گشایش کار خلق است و یا محل فاجعه، که اولین را مرغ آمین‌گوی باید و درهم‌آیی بسیار، اما لبخند سرد دومین را گاه در زیر 

بقیه مطلب


شعر در اعلای خود چه چیزیست/نیما یوشیج
همسایه‌ی عزیز من!
 می‌خواهی از من بشنوی که شعر در حد اعلای خود چه چیز است؟ حسی که بالقوه با انسان بوده، ملیون‌ها سال کشیده و با کار انسان خرده خرده آشکار شده است. مختصری که می‌بینی در نظر داشته


بقیه مطلب


مشکل زبان در شعر نیما/مجید نفیسی
نوآوری های نیما در زمینه ی موسیقی کلام، صور خیال و مضامین شعر، امروزه کم و بیش از سوی جامعه ی روشنفکری ایران به رسمیت شناخته شده است، ولی مشکل زبان شعر او همچنان پابرجاست. گروهی این دشواری را به حساب عدم تسلط او به زبان فارسی می گذارند و به تبع آن دیگر

بقیه مطلب

وووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووو

مقالات


بنیان گذار اولین کتاب خانه و قرائت خانه به سبک امروزی/استاد رضا همراز

بنیان گذار اولین کتابخانه و قرائت خانه به شیوه امروزیزنده یاد محمد علی خان تربیت یکی از معارف پروران ؛ نویسندگان ؛ سیاستمداران و کتابشناسان معاصر بودند که در دو جبهه ی سیاست و معارف به مووازات هم مصدر خدمات چندی برای آذربایجان و ایران بودند .او سالهایی از عمر خود را در سالهایی از

بقیه مطلب


نوشداروی شعر سهراب/بر گرفته از سایت ادبستان

"آب را گل نکنیم" / "هوا بس ناجوانمردانه سرد است"؛این دو جمله در ادبیات ایران از جایگاهی فرارتر از حد معمول و متعارف برخوردارند.هر دو پاره هایی از اشعار دو شاعر سرشناس ایرانی می باشند؛ سهراب سپهری و مهدی اخوان ثالث.

بقیه مطلب


شعر نو و نو آوری در شعر/فهیمه بافنده

بعد از ماجرای بازگشت ادبی که تدبیری نامناسب برای دمیدن روح تازه در پیکر شعر فارسی کهن بود، در اواخر دوره قاجار شعر فارسی به مرحله ای رسید که به شدت نیازمند هدایت در قلمرو جدیدی بود تا در مسیری متناسب با ظرف زمان، به حیات خود ادامه دهد. به نظر می رسید شعر کلاسیک با همه زیبایی

بقیه مطلب


ادبیات عصر تجدد/علی رضا ذاکر

ادبیات به عنوان بخشی از فرهنگ جامعه انعکاس اوضاع و احوال سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی آن است. در عین حال بیانگر آرمانها و آرزوها و از سوی دیگر نظام ارزشی حاکم بر آن است ادبیات بیان حال جامعه است و نهادی است اجتماعی که زندگی را به نمایش در می‏آورد.1 ادبیات جدید

بقیه مطلب

وووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووو

نقد


کار گاه نقد/ زیر نظر/صدیقه محمد جانی

خلاصه ای از نقد و بررسی یکی از سه گانی های زیبای آقای بابک حسین زاده برجویی - یکی از سه گانی پردازان ممتاز-که در تارنمای "سه گانیکو" ، کامل  به ثبت رسیده است.!

تعجیل کن آقا (ع)

بقیه مطلب


عنصری یا ناصر خسرو/محمد رضا راثی پور

در کوچه بعد این همه قرن سر می کشد سر حسنک

پیچیده روی دار و درخت نام معطر حسنک

انگار کن حکایت من از یک قلندر دگریست

بقیه مطلب


نقدی بر مجموعه رباعی سید مهدی موسوی/حمید رضا شکار سری

گفتن یا نگفتن؟ مسأله این است!… این که راجع به مجموعه‌ کوچکی از بدترین رباعی‌هایی که طی این سال‌ها از یکی از شاعران مورد علاقه‌ات خوانده‌ای، بنویسی یا نه؟ گفتن و نوشتن از رباعی‌های سیدمهدی موسوی در کتاب «مردی که نرفته است برمی‌گردد»، به نوعی 

بقیه مطلب

ووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووو

شعر امروز


  تیرگی/برزین آذرمهر

گرنبودی

      خنجر مه در نیام

تیرگی

بقیه مطلب


این مرگ و زندگی/حسین آرزو

آویختن به سینه پروردگار عشق
آن سان که هر کسی به کسی خواب می رود
من از نگاه سرد هزارن هزار ماه

بقیه مطلب


  باز هم/کوروش آقا مجیدی

حرمت بلوغ باغ

باز هم شکست

باز هم

بقیه مطلب


برای صدای اساطیری پدر/سودابه امینی

مرا بخوان

که شعری از گذشته ام

صدای تو

بقیه مطلب


سه گانی/الهه تاجیک زاده آریائی

باد هر طرف که می وزد

                   پر از هوای توست

نازنین من چرا نگفته ای

بقیه مطلب


عابر باران/محمد رضا راثی پور

ای عابرِ عبوس ِ شب ِباران

چتر ملال از سر خود بردار

تاکی به لاک خویش فرورفتن

بقیه مطلب


 شاید /لا ادری

در سرنوشت من خالی ی جای تو

یعنی تو تا خدا

یعنی که من زمین.

بقیه مطلب


آواز نخل ها/سعید سلطانی طارمی

آن که می آید با آب و سبد

دخترغمگینی است که قناری هایش

زیر پیراهن گلدارنمی خوانند

بقیه مطلب


سایه ها/استاد شاکری یکتا

سایه‌های مزاحم

با تکه‌ای ذغال

 روی سفیدترین لحظه‌های روز

بقیه مطلب


سه گانی/مریم صابری

بال پرواز ندارم

                اما

بس که وسواس اقامت دارم

بقیه مطلب


در غروب بی کسی /مهدی عاطف راد

در غروب بیکسی به غربت غریب قلب قبروار خویش فکر می‌کنم
غرقه در غبار غم
غوطه‌ور در انزوای دودناک یک کدورت عمیق

بقیه مطلب


چهار پاره/سیامک کیهانی

آسمان ترا نمی دانم

مرد صدها غزل زمین خورده

شعرهای همیشه بارانی

بقیه مطلب


جوجه ها/صدیقه محمد جانی

جوجه ها را گفتند

بشماریم

آخر هر پائیز

بقیه مطلب


بهارانه/اقبال مظفری

به پاخیز، به پاخیزو درآمیز، به هر ذره ی این خاک، بهار آمده ای دوست
دل از سینه بر انگیز، چراغی به ره آویز، که یار آمده ای دوست
لب از لب بگشا، دست فراز آر

بقیه مطلب


رقص هاجر/محمد جلیل مظفری

هاجر برقص بر سر امواج این خلیج
تا مادران موی پریشیده
خلخال های نقره خود را


بقیه مطلب


باغ/سید مرتضی معراجی

بر سر باغم دوباره پرگشودند از دو سو

طوطی زیبای تابستان قناری خزان

می رسد این تا به رنگ خود در آرد باغ را

بقیه مطلب


نظاره/رضا مقصدی

می نشینم و ترا نظاره می کنم

می نشینم و خیال خوب خفته را

روبروی آرزوی آتشین خویش


بقیه مطلب
ووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووو
شعر جهان/زیر نظر کوروش آقا مجیدی


شعری ازغاده سمان/ترجمه سودابه مهیجی

آه ! صدای تو ...صدای تو...

لبریز از شوق فرا می رسد

و با صدای این تلفن قدیمی

بقیه مطلب


ترجمه چند شعر از راجر مک گاف/ترجمه فریبرز فرشیم

شعری تازه

تا اینجاش

که بد نبود

بقیه مطلب

وووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووو

معرفی کتاب


هایکوی مرگ/مترجم معصومه میر فخرائی/محسن نظارت

مرگ اندیشی یکی از موتیف های شعر در ادبیات و زبان ملل مختلف است که در ادبیات کلاسیک و معاصر پارسی نیز در بین آثارمختلف شاعرها و نویسندگان بارها با وضعیت مرگ اندیشی و بن مایه ی توجه به مرگ روبرو شده ایم.در ادبیات و فرهنگ برخی ملل بویژه ژاپن و چین،شعر مرگ در حوزه ی 

بقیه مطلب

وووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووو
آثار ارسالی


سه گانی/اوکتای سلامی

دهد نوید مهار تورم آن مسئول

شدست پشت تریبون بشدت احساسی

دم خروس و قسم های حضرت عباسی!

بقیه مطلب

وووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووو

تماس با ما
این تار نما محلی است برای معرفی و عرضه آثار نیمائی.و دست همه شاعران نوسرا را به گرمی می فشارد.
منتظر حضور و نظر سازنده شما هستیم

کسانی که مایل به همکاری با ما هستند آثار خود را به این ایمیل بفرستند تا پس از بررسی مورد استفاده قرار گیرد.



ssiolishe@aol.com پیش شماره های قبلی ماهنامه اینترنتی سیولیشه در اینجا

تاریخ ارسال: چهارشنبه 11 آذر 1394 ساعت 19:48 | نویسنده: . | چاپ مطلب
نظرات (0)
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.
*********************************************************