وووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووو
گزارش یک سالگی سیولیشه/رضا همراز
زمان زیادی از ظهور تارنمای سیولیشه در عرصه فضای مجازی نمی گذرد، تارنمائی که هدف پدید آورذندگان آن تنها و تنها روشن نگه داشتن چراغ شعر نو و تعقیب و پیگری فعالیتهای شاعران این ژانر ادبی ست ، بی آنکه خود را در این زمینه صاحب حقی بداند و به خط دهی و سرمشق دادن بپردازد و
ووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووو
خبر
*برای سهولت دسترسی به این وبسایت می توانید از آدرس siolishe.ir نیز استفاده کنید
*قابل توجه دوستانی که آثارشان را ارسال می کنند.چون این وبلاگ منحصرا به شعرهای نیمائی اختصاص دارد نمی تواند پذیرا و ناشر شعرهای سپید باشد.لذا خواهشمندیم از فرستادن شعر های سپید خودداری فرمائید.
وووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووو
نمونه های شعر دیروز برای تبرکشهیدی دگر/م.آزاد
گل از شاخه بر خاک
افتاد و خفت
شهیدان باغ این شهیدی دگر!
تعزیه/عمران صلاحی
بادهاآن روز از سپیده دمان آتش نبرد
با لا گرفت و سوخت در آن شعله هرچه بود
جز شهریار دین و یگانه برادرش
ووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووو
مقالات ترکیعشق اهلینه زمانه ده بلا گلیر
عشاقدن جواب بلایه بلا گلیر
مرثیه ادبیاتی تورکلرین خصوصی ایله آذربایجانین ان اسگی بیر تاریخه مالک اولان ادبیاتلارینداندیر.
تبریزلی کریم آغا صافی تبریزی/رضا همراز
آذربایجانین
مرثیه ادبیاتینین بیرینجی درجهلی نووحه یازان شاعیرلرینین بیریسیده
رحمتلی کریم آغا صافیاولموشدور. یازدیقلارا گوره، او هجری 1284 ده تبریزده
آنادان اولوب و ائله همین شهرده بویا-باشا چاتمیشدیر.صافی، دوورونون مفکورهلی
و بیلگیلی شاعیرلریندن ایدی. اونون الده اولان دهیرلی شعرلری
ناصرالدین شاهین تورکجه شعرلریندن /رضا همراز
هامیمیز بیلیریککی، محمد شاهیناوغلو ، ناصرالدین شاه ، قاجار سلسلهسینین دوردونجو شاهلاریندان ایدی کی ، 1247ینجی ایلینین صفرآیی آلتی سیندا تاریخ بویلو ، اوجا و قوجا تبریزده دوغولوب و 17 یاشار شاهلیق تختینه ال تاپمیشدیر. دئدییمیزکیمی ، ناصرالدین شاه 1264ده
وووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووومقالات
در میان شاعران و مرثیهسرایان خاندان عصمت، محتشم کاشانی، نامآورترین شاعر عاشورایی به شمار میرود، به گونهایکه محرّم با نام محتشم درهم آمیخته است. کتیبههای منقش به ترکیببند معروف این شاعر بلند آوازه زینتبخش محافل و مجالس سوگواری بوده و به هر مکانی حال و هوای عاشورایی
ادبیات آئینی در بستر تاریخ عاشورا/حسن گوهر پور
به طور قطع تاکنون اشعار بسیاری درباره واقعه و حماسه کربلا شنیده اید. اشعاری که بیانگر حالات درونی شاعر و عکس العمل های او پیرامون این واقعه یا بیان حالات ائمه(ع) و بزرگان دین در آن حماسه است، در این اشعار گاه نازک خیالی و طبع روان به گونه ای جلوه می کند که ماندگاری شعر در کتیبه
ادبیات آئینی/محمد حسن مقیسه
ادبیات آئینی، از دین و بزرگان دینی و فرهنگ و سنن و احکام و رویدادهای آن
سخن می گوید. شعر دینی در ایران سابقه ای طولانی دارد و خود شعر نیز بسیار
متنوع و پرحجم است. از همان سده های نخست شعر فارسی، اولین شاعری که از
مدح و دربار روی برگرداند و هنر خود را در خدمت این گذاشت، کسائی
سیری در زندگی و آثار استاد محمد عابد تبریزی/فانی تبریزی
استاد زنده یاد مولانا محمدعابد تبریزی از شاعران معاصر
ایران زمین است که در عرصة عرفان و ادب، هنرمندی نامدار، سخنوری ساحر
بیان، عاشقی دلسوخته و عارفی روشن ضمیر بود؛ و از دوران کودکی حافظ قرآن و
مونس نهجالبلاغه، صحیفة سجّادیه و مناجاتهای حضرات معصومین
(علیهمالسلام) بود، و
گرچه آئین نوحهسرایی شیعی در ترکی از قرن دوم و سوم هجری آغاز شده است، اما ظاهراً نخستین مجموعهی شعری مدوّن در موضوع مراثی اهل بیت عصمت و طهارت - علیهم السلام- «شهدانامه»ی نشاطی اردبیلی است که در روزگار شاه تهماسب صفوی در تبریز سروده شده است. این کتاب را
نگاهی به مرثیه در شعر نیمائی/مهدی عاطف راد
شعر
آزاد نیمایی با شعر رثایی آغاز شد و نخستین شعر آزاد نیمایی- ققنوس- شعری
رثایی بود، منتها نه شعر رثایی به سبک و سیاق سنتی آن، بلکه مرثیهای طراز
نو، با شیوه و سبکی نوین. در واقع "ققنوس" مرثیهی در رثای مرگ آتشین و
زندگیبخش ققنوس افسانهای بود:
وووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووو
نقدشعرمذهبی چراها و اگرها/محمد رضا تقی دخت
پرداختن به مباحث کلی در مورد شعر مذهبی، با همه نابسامانیهایی که در چندین دهه اخیر داشته است و مشکلات و معضلات مطرح در این مقوله - که کم هم نیستند - کاری بس دشوار است. آنجا که سخن از شعر مذهبی به میان میآید، با وجود دیدگاههای مختلفی که در باب اینگونه خاص از شعر وجود
نگاهی به ترکیب بند رثائی مرحوم نیر تبریزی/محمد رضا راثی پور
بی کرانگی و عظمت وادی عشق شهید کربلا و مضایق کار در این عرصه مجالی برای هنر نمایان و متفننان باقی نمی گذارد که از سر تقلید و طبع آزمائی نظمی پریشان به هم ببافند و دیوانهای خود را قطور تر کنند و از همان بیت اول متوجه می شوند که تن به خفت چه شکستی داده اند.
نقد و تحلیل مرثیه در ادوار شعر پارسی/علی اسلامی
مرثیه در اوان پیدایش و گسترش شعر فارسی پابهپای مضمونهای دیگر ادبی به تقلید از شعر عربی به وجود آمد و در گذر زمان انواع گوناگونی به خود گرفت. بررسی سیرتطور مرثیه بیانگر این مطلب است که مرثیه از نوع رسمی به نوع مذهبی متحول شده است. به گونهای که در چند قرن اخیر معنای خاص خودنگاهی به از زخمهای آینه و چشم/سروده ضیا الدین ترابی/صابر امامی
اگرچه رد پای ترکیببند به شاعران بسیار پیش از محتشم برمیگردد و کسانی همچون فرخی سیستانی و قطران تبریزی، در این قالب ذوقآزمایی کرده بودند، امّا هیچکدام نمیدانستند، حتّی خود محتشم نیز، که روزی این قالب بهنام محتشم ثبت، و دامنة توجه به آن، تا روزگار حاضر، تا عصر مدرنیته،
ووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووو
شعر امروز
رباعیات /رضا اسماعیلی
چون خون خدا بیا مسلمان باشیم
یا حداقل شبیه سلمان باشیم
مولا سگ آستان نمی خواهد مرد
او کرده قیام تا که انسان باشیم
و حر
دقیقه شگفت کربلاست
که از حدود کوفه با بشارت فرشتگان
بگذار این شاعر جوانی کرده باشد
با واژه ها نامهربانی کرده باشد
بگذار ما را باد با خود برده باشد
تنهایی ما را جهانی کرده باشد
از عشق و خون/ضیا الدین ترابی
1
بال فرشته بود که می ریخت
بر زمین
وقتی که آفتاب فرود آمد گندم ری/محمد رضا ترکی
مرد فریاد بر آورد مرا یاری نیست
کوفیان هلهله کردند هلا آری نیست
شمر تکبیر بر آورد که در لشکر تو
پرچمی نیست به پا دست علمداری نیست
مرثیه/ محمد رضا راثی پور
ای جان محض از تن خاکی رها شده
از کیمیای عشق الهی طلا شده
با خون وضو گرفته به قصد نماز عشق
در این فریضه بر همگان مقتدا شده
تا سر زند خورشید او از صبح بامش
یک آسمان مست از تماشای مدامش
تا گردباد شوق او در دشت پیچد
صدها رمه آهو نشسته بین دامش
رهرو عشق/استاد شفیعی کدکنی
از در خاطرهها، یاد تو ای رهرو عشقرباعی/جلیل صفر بیگی
احزاب و حنین و بدر من بودم و تو
شبهای بدون قدر من بودم و تو
من بودم و من بودم و تو بودی و تو
من بودم و تو چقدر من بودم و تو
سه گانی عاشورائی/دکتر علی رضا فولادی
هر روز گرم تابش تازه ست نور حق
یک جلوه از سریست که بر نیزه کرده اند
خورشید در فلق
مرثیه در سوگ ساز شکسته /مهدی عاطف راد
ای ساز بینوای شکسته!
ای تارهای روح تو از هم گسسته!
دردا و حسرتا که شدی دفن در سکوت
خورشید سر برهنه/یدالله گودرزی
خورشید سربرهنه برون آمد چون گوی آتشین و سراسر سوخت
آیینههای عرش ترک برداشت قلب هزارپاره حیدر سوخت
از فتنههای فرقه نوبنیاد، آتش به هر چه بود و نبود افتاد
تنها نه روح پاک شقایق مرد، تنها نه بالهای کبوتر سوخت
موج فرات/مجید لشکری
« کشتی شکست خورده »ی موج فرات ها
خورشید رفته است ولی ساحل افق
می سوزد از شراره نارنجیش هنوز
از شعله های سرخ شفق ، نقش یک نبرد
تابیده روی آینه ی آسمان هنوز
آبرو/سید علی میر افضلی
ظهر دیگر روز
آن عَلَمهای رشید
از شانهها افتاد
خیمهها را
سه گانی/محمد جلیل مظفری
نامت نوید صلح و آزادی استکاخ کلاغان غرق در شادی است
داغ کدام خورشید/مرحوم حسین منزوی
داغِ که داری امشب؟ ای آسمان خاموش!
داغ کدام خورشید؟ ای مادرِ سیهپوش!
این سرخیِ شفق نیست، خون شقیقه کیست
که میچکد به رویت از گوش و از بناگوش؟
صلات ظهر که خورشید بی غروب دمید
به سر رسید جهانی و غم به سر نرسید
چقدر نیزه که افتاد و بر نخاست تنی
چقدر تن که به جان عشق بی حساب خرید
ووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووو
شعر جهان/زیر نظر کوروش آقا مجیدیمرثیه دعبل خزاعی بر امام سوم/سایت طهور
وووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووو
معرفی کتابجامه دران/سعید بیابانکی/سایت کتابناک
مجموعه اشعارِ آیینیِ «جامهدران» سروده سعید بیابانکی که به تازگی از سوی انتشارات فصل پنجم منتشر شده است، منتخبی از غزلیات، مثنویها و چهارپارههای آئینی بیابانکی را شامل میشود که در سالهای اخیر سروده شده است.
وووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووو
شعر ترکی
زبان حال حضرت لیلا به فرزندش/استاد محمد عابد
کنار ایله حجاب تیره زلفی ماه منظردن
دریغ ائتمه علی لطف نگاهی جان مظطر دن
سپهر عارضون ده لمعه تمعه نور الور ساطع
آلیب گوی سبق ماه رخون خورشید انوردن
ووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووو
آثار ارسالیمرثیه/اوکتای سلامی
من چه گویم واژه هایم نارساست
وصف این هنگامه کار اولیاست
آن سبکباران که که روز امتحان
سر نگرداندند از تقدیم جان
یاد/اعظم سبحانی
دوش قرص مه روی تو به یادم آمد
طلعت روی نکوی تو به یادم آمد
می گذشت از در مسجد نفس آلوده خسی
گذر خویش به کوی تو به یادم آمد
وووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووو
تماس با ما