نگاه اول
کلامی و سلامی / محمد رضا راثی پور
هر چند رسم و رسوم و عرف و آداب روزنامه نگاری اقتضا می کند که سر دبیر مطلبی را در صدر هر شماره مرقوم کند اما بنده حقیر همیشه در نوشتن سرمقاله دچار محذورات می شوم نه به خاطر تنگی وقت و احیانا تنبلی که به خاطر اینکه قبای سر دبیری را در حضور بزرگان و اساتید بر قامت نارسای خود فراخ می بینم و از
خبر
*برای سهولت دسترسی به این وبسایت می توانید از آدرس siolishe.ir نیز استفاده کنید
*قابل
توجه دوستانی که آثارشان را ارسال می کنند.چون این وبلاگ منحصرا به شعرهای
نیمائی اختصاص دارد نمی تواند پذیرا و ناشر شعرهای سپید باشد.لذا
خواهشمندیم از فرستادن شعر های سپید خودداری فرمائید.
*دوستانی که برای ما مطلب می فرستید لطفا از فرستادن مطالب به صورت فایل ضمیمه doc x خودداری کنید
*به
پیشنهاد استاد عاطف راد ستونی به شعر نیما و نظریات شاعران در باره ایشان
اختصاص یافته است.دوستانی که در این زمینه می خواهند مطلب بفرستند لطفا
حتما اشاره کنند که مطلبشان مربوط به این ستون است
* با موافقت اساتید محترم بنا داریم در شماره اسفند ماه ویژه نامه ای را برای جریانهای پسا نیمائی اختصاص دهیم.خوشحال می شویم که از دیدگاههای اساتید و شاعران محترم در قالب نقد و مقاله استفاده کنیم
* استاد عباس خوش عمل کاشانی با فرستادن دو شعر زیبا برای شماره اخیر سر افرازمان کردند.ضمن خیر مقدم به این استاد بزرگ که حق استادی به گردن همه ما دارد خواستیم مراتب تشکر خود را از این شاگرد نوازی و تواضع استاد بیان داریم
نمونه های شعر دیروز برای تبرک
زمستانی/نیما یوشیج
در شب سرد زمستانی
کوره ی خورشید هم، چون کوره ی گرم چراغ من نمیسوزد
و به مانند چراغ من
غروب/نوذر پرنگ
غروب بود غروبی غریب و وحشتناک
زمین چو دیده ی من آرزوی باران داشت
غروب بود و زنی مرده، در اتاقم بود
توانستن/رضا براهنی
می توانم گرم و سنگین،
بر فراز تخته سنگ شب بخوابم، دیگر از آن پس نخیزم باز
می توانم چشمهایم را،
بقیه مطلب
در باره نیما
پرواز در هوای مرغ آمین
مرغ آمین در زمستان سال ۱۳۲۰ پر باز میکند و از "افسانه"، نخستین شعر
بلندآوازهی نیما که در سال ۱۳۰۰ زبانزد شده است، تا "مرغ آمین"؛
دگرگونیها، هم در وطن شاعر و هم در جهان پیرامون، چشمگیر و عبرتآموز است.
پس نگاهی اگرچه کوتاه به سالهای پیش از تولد این شعر ضرور مینماید.
بقیه مطلب
چالشهای درونی شعر/مهدی عاطف راد
بعضی از منتقدان مکتب نقد مدرن آمریکا که در دههی 1920 پا گرفت و در دهههای 1940 و 1950 جریان غالب نقد در این کشور و سایر سرزمینهای انگلیسیزبان بود، در تعریف خود از شعر بر چالشهای درونی آن تأکید کرده و کوشیدهاند شعر را بر اساس کشاکشهای داخلیاش تعریف کنند. این منتقدان با تأکید بر
نیما یوشیج و همسایه اش/مهدی عاطف راد
مقالات
طلایه داران شعر نیمائی بعد از انقلاب- قسمت سوم/محمد رضا راثی پور
جایگاه مرحوم طاهره صفار زاده با توجه به عقبه ای که در ایام قبل از
انقلاب داشته و به تشخص زبانی خود دست یافته بود فراتر از آن است که در
لیست طلایه داران شعر نیمائی بعد از انقلاب قرار گیرد ولی از آنجا که
فعالیتهای این شاعر بزرگ و صاحب سبک در پدید آوردن هسته اولیه دفتر
اندیشه و هنر اسلامی نقش مهمی
بقیه مطلب
شعر منثورو نثر شاعرانه قسمت دوم/ سعید سلطانی طارمی
وقتی بحث بر سر گذر از نثر به شعر باشد فورا ذهن متوجه این می شود که
نثر به شیوه ای به بیان امور می پردازد که مبنای عادی دارد در نثر هر چیزی
در جای همیشگی خودش قرار می گیرد و به شیوه ای که همیشه
بقیه مطلب
نیاز زمان و شعر امروز/دکتر مصطفی رحیمی
شعر زائیده درد است، اما عمیق ترین و عمومی ترین دردها. کسی دربارۀ درد دندان شعر نمی سراید و اگر بسراید شعرش زودتر از خود درد فراموش می شود. دردی که سرچشمۀ شعر است بی شک دردی عمومی است. دردهای شخصی هر چند عمیق و ریشه دار باشد منشاء شعری ماندنی نمی تواند شد
درباره شعر
نگاهی به روند پیدایش شعر منثور در ایران/محمد رضا شفیعی کدکنی
امروز در ایران نیز شعر منثور، اگرچه در محدودهی کارهای یک تن، یکی از جریانهای رایج شعر پیشرو ایران را تشکیل میدهد. میتوان گفت که شاملو یکی از چهارپنج شاعر بزرگی است که در قلمرو شعر جدید ایران در سهچهار دههی اخیر به ظهور رسیدهاند، و موفقترین نمونههای شعر شاملو که کارهای او را در معیار
رابطه شعر با دو مقوله نظم و نظام/محمد رضا شفیعی کدکنی
آنچه مسلم است این است که بزرگترین شاعران جهان همواره بزرگترین ناظمان
نیز بودهاند. در ایران به علت تلقی غلطی که از مفهوم نظم وجود داشته است
همیشه شعرای بد و شعرای بیاستعداد را ناظم خواندهاند زیرا نظم در نظر
آنها عبارت بوده است از کیفیت پیوند بخشیدن میان اجزای جمله به نحوی که بر
بقیه مطلب
استعاره/خورخه لوییس بورخس
از آنجاکه موضوع صحبت امروز، استعاره است، با یک استعاره شروع می کنم، این اولین استعاره از استعارههای متعددی که سعی میکنم ذکر کنم، متعلق به شرق دور است، به چین. اگراشتباه نکنم چینیها دنیا را "ده هزار چیز" یا- بسته به میل و سلیقه مترجم- "ده هزار موجود" مینامند .
شعر امروز
گل واژه ها/برزین آذرمهر
گل واژه ها چه زود
پلاسند بر زبان
وقتی که نیست شبنم ازادی
بوی آب/علی اضغر اقتداری
بوته های تشنه ابر را
با تمام جان خود صدا زدند
آی جان ما
بقیه مطلب
رولت روسی/رضا اسماعیلی
آهسته در گوشم صدای خنده می آمد
یک زن میان خاطراتم غلت هی می خورد
وقتی که با یادت فراموش از خودم بودم
روزگار/بنیامین پور حسن
در بیاور پنبه را از گوش خود
این صدا سرشار زخم و تاول است
نعره های آخرین شیر است در
پروا...نه/الهه تاجیک زاده آریائی
پروانه می ترسید؛
با این که در دل آرزوی آسمان را داشت،
از پیله اش بیرون نیامد
بقیه مطلب
سنخیت /علی حاجی حسینی روغنی
سنخیّتی مراست
با بوی خاک پس از باران
با رقص داغ سایه ی فانوس
دو شعر/عباس خوش عمل کاشانی
شبانه 12/محمد رضا راثی پور
به سان خاطره ای تلخ و دلگزا
مرا سزاست که در خویشتن بپوشاند
هزار لایه ء خاموشی و فراموشی
آرزوهای رفته بر باد/ظریفه روئین
بر آسمان امشب
می دهم بر باد
خاطرات کودکی را
سه حماسه در رثای ضمیر ما/سعید سلطانی طارمی
...خواب دیده ام
دخترم کسی شده
یک رئیس کارخانه
یادم نرفته باتو بگویم!
جای تو سبز!
دیشب کناره های افق بال می زدم
سه گانی/مریم صابری
تمام کوله بار خاطراتم
سراسر خستگی ،درد
و این تفسیر یک دنیای نامرد!
شازده کوچولو/محسن صلاحی راد
شکفته از نفس بادهای باران زا
گلی که در تب و اندوه دوریت
هرشب
در این غروب آخر پائیز /مهدی عاطف راد
در این غروب آخر پاییز
با آن حضور سرد غمانگیز
حس میکنم دلم
شکار عشق/ محمد جلیل مظفری
در بیشه زار چشم تو خفتند بس کسان
در انتظارصید نگاهی ز چشم تو
اما هر آنچه صید تو شد در شکارعشق
توآن.../سید مرتضی معراجی
تو آن دستهای بلندی
که تا آسمان رفته
وز پاکی آن خداوند
شعر جهان/زیر نظر کوروش آقا مجیدی
شعرآنیس کلتز شاعرمعاصر لوکزامبورگی/ترجمه آسیه حیدری
شعرمن اتاقکی است که در آن لباسم را عوض می کنم
پرده ای کلفت مرا از بیرون جدا می کند
رو در رو با قلب پژمرده ام
معرفی کتاب
بوطیقای شعر نو/شاپور جورکش
شعرنو چه مؤلفه هایی دارد؟ نظام اندیشگی شعر نوبر چه اصولی استوار است ؟ میراث فکری نیما تاچه میزانی به شعر وجامعه امروز منتقل شده وچه راه حلی برای بحران شعر امروز ارئه می دهد؟ مفاهیمی مثل (( سوبژ کتیویته)) و((ابژکتیو یته )) چگونه می تواند نه تنها به شعر چند صدایی،بلکه به چشم انداز جامعه ای دیالوگی
آثارارسالی
محافظت/اوکتای سلامی
چند سروده عاشقانه یک تروریست/آسیه حیدری
جلیقه ی ضد گلوله ام را برمی دارم
"لحظه ی دیدار نزدیک است"
باز من دیوانه ام مستم
تماس با ما
این تار نما محلی است برای معرفی و عرضه آثار نیمائی.و دست همه شاعران نوسرا را به گرمی می فشارد.
منتظر حضور و نظر سازنده شما هستیم
کسانی که مایل به همکاری با ما هستند آثار خود را به این ایمیل بفرستند تا پس از بررسی مورد استفاده قرار گیرد.
ssiolishe@aol.com پیش شماره های قبلی ماهنامه اینترنتی سیولیشه در اینجا