نگاه اول
حق همین است که ارباب دهل می گویند/دکتر اسماعیل امینی
چند سال پیش در روزگار رونق سفرهای استانی، تلویزیون گزارشی نشان داد که یکی از اعضای هیئت دولت در شهرستانی دور دست ، با کارمندان گفت و گوی رو در رو داشت. او پشت میزی نشسته بود و روی میز دسته های اسکناس بود. کارمندان می آمدند و مشکلات شان را می گفتند و دسته ای اسکناس مرحمتی می گرفتند و می رفتند.
وووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووو
خبر
*برای سهولت دسترسی به این وبسایت می توانید از آدرس siolishe.ir نیز استفاده کنید
*قابل توجه دوستانی که آثارشان را ارسال می کنند.چون این وبلاگ منحصرا به شعرهای نیمائی اختصاص دارد نمی تواند پذیرا و ناشر شعرهای سپید باشد.لذا خواهشمندیم از فرستادن شعر های سپید خودداری فرمائید.
*دوستانی که برای ما مطلب می فرستید لطفا از فرستادن مطالب به صورت فایل ضمیمه doc x خودداری کنید
*به پیشنهاد استاد عاطف راد ستونی به شعر نیما و نظریات شاعران در باره ایشان اختصاص یافته است.دوستانی که در این زمینه می خواهند مطلب بفرستند لطفا حتما اشاره کنند که مطلبشان مربوط به این ستون است
ووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووو
نمونه های شعر دیروز برای تبرکقایق ران/ نیما یوشیج
بر سر قایقش اندیشه کنان قایق باندائماْ می زند از رنجِ سفر بر سرِ دریا فریاد:
"اگرم کشمکش موج سوی ساحل راهی می داد."
حماسه مگس کش/اسماعیل خوئی
1- تسلیح
تالار را گفتم زنم درها و روزنها فروبندد.
- «آخر چرا؟»
از ستاره ها/میمنت میر صادقی
یک شب از ستاره ها مرا صدا زدی
یک شب از ستاره ها،به نامی آشنا،مرا صدا زدی
شب پر از ستاره بود
ووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووو
در باره نیما
ساحلهای دریای شعر نیما یوشیج/مهدی عاطف راد
ساحل زمینهی اصلی حدود بیست شعر از شعرهای آزاد نیما یوشیج است. ساحل دریا، کرانهی رود، بندرگاه- و هرجای دیگری در کنار آب- جایگاه امن و آسایش اوست و از مکانهای مورد علاقه و ایدهآلش. در ساحل است که او احساس آرامش و شادمانی میکند و حضور آب و صدایش و جریانش
شیفتگان ناشناخت/سیاوش کسرائی
شبتاب و شب پره و سیولیشه نیز از آوارگان شبان نیمایی اند، اگر بال پرواز ندارند سر پریدن شان هست. اینان از زمره پرندگان نیستند، حشره اند؛ حشراتی شب زده.
دوتاشان نام شب را با خود می برد و سومین، سیاهی، جوهر سیال شب را در پرهایش قاب گرفته است. تنینیمای مردستان/مهدی اخوان ثالث
نیما، به این اعتبار که شعرش در قلمرو شعر ناب و بری از آمیختگی و آلودگی است و سرشار از عصمت و صفای روستایی، به بابا طاهر می ماند؛ مخصوصاً حساسیت و سوز سخنش. و به این اعتبار که در کنه اعراض تصاویر و تماثیل و واقعیات عینی، جوهر شعرش متکی به قائمه فکری و
ظرفیت های استفاده نشده شعر نیما/گفتگو با سید علی میر افضلی
سید علی میرافضلی از شاعرانی است که علاوه بر شعر در حوزه تحقیقات ادبی نیز فعالیتهای شاخصی انجام داده است. نظر به توجه خاص ایشان به شعر نیمایی، این گفتوگو فرصت مغتنمی برای بحث درباره ظرفیتهای شعر نیمایی فراهم کرد. ماهنامه شعر صمیمانه از شاعر جوان کرمانی حامد
وووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووو
مقالات
استاد عبدالحسین ناهیدی آذر، تاریخ پژوه متخصص/استاد رضا همراز
تا به راه پروازیم میل مان خزیدن نیست
لذت از دویدن هاست فکرمان رسیدن نیست
شب اگر که خوابیده است خاطرات خورشیدی
نگرشی به حوزه شعر/عابدین پاپی
اصولاً نگاه منطق اینست که قدم گذاشتن در هر حوزه ای به نوبة خود از تعقید و اشکالات ویژه ای برخوردار است که بر این اساس باید گفت حوزه ی شعر نیز با این علایم اغیار نیست. فلذا جهت وارد شدن به حوزه ی شعر نیاز به مؤلفه ها و پیش زمینه هایی از قبیل التفات و مداقه و مطالعه ی کاربردی و اصولی و تخصص توأم با
گزارشی از تولد و کودکی یک موجود عجیب الخلقه(شعر دهه هفتاد)/محمد لوطیج
دهه ی هفتاد بی گمان یکی از عجیب ترین دوره ها ی شعر فارسی است . تحولاتی که شعر ، در ده سال معروف به دهه ی هفتاد از سر گذرانده به نحو چشمگیری بحث رایج والبته جذاب محافل ادبی و شاعران جدی بوده است . غالب بحث و جدل ها اما ، حول نوعی
آیا چیزی به نام زبان ادبی وجود دارد/دکتر محمود فتوحی
علم زبانشناسی، از روزگار فرمالیستهای روسی، «زبان ادبی» را از «زبان ارجاعی» (اطلاع رسانی) جدا کرد و اصرار داشت که «ادبیات« و «زبان» دو حوزة متفاوت هستند.[1] به تبع این تفکیک، در سنت مطالعات ادبی، سبک ادبی از زبان عادی یا (اطلاعی) متمایز فرض میشود. از قدیم زبان شاعران و نویسندگان معیار بوده
اجازه می خواهم باد ذکر دو مثال شواهد سخن خویش را از پیش ارائه دهم:
چ مثل چشم بندی، چاه
ژور نالیست و شاعر معاصر آقای علی بابا چاهی نمونه ای عجیب و متفاوط از نقد بدست می دهند:
نظریه مرگ مولف/بر گرفته از وبلاگ اندیشه
بارت در سال1968 مقاله کوتاهی به عنوان مرگ مولف به چاپ رساند که سر و صدای اندکی کرد اما در سال 1977 با ترجمه انگلیسی دو باره به چاپ رسید و مخاطبان زیادی را به خود جلب کرد و تبدیل به مقاله ای معتبر شد و اما نکاتی از این مقاله : ((...بارت مدل روماتیک را از سه جنبه مورد نقد قرار می دهد
نقد شعر سکوت سروده مهدی عاطف راد/محمد رضا راثی پور
درقلب هر سکوت سرودیست رازناک
خنیا گر ترانه افسوسهایمان
سر می کشد از آتش خاموش یادها
تحلیل شعری از مینا اسدی/ش.م.ش
گفتند ریشه داریم/در آب و خاک این دشت
گفتی به تیشه داران/از ریشه ها گذشتند
ووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووو
شعر امروز
محبوب من وطن/برزین آذرمهر
دیریست در نماز تو افتده ام به خاک
محراب عشق من
کی آماده منی
کور و کساد/کوروش آقا مجیدی
و ناگزیر
وقتی تمام شد این نیز
با سرنوشت حتمی قبلی ها
بگو چگونه خطر باید
نشسته خامش دریا وش
سیاوشی ندمید از خاک
آفتاب عشق/الهه تاجیک زاده آریائی
خورشید در حوالی مغرب بود
شیطان شب گشود دو دستش را
در این خیال بود بر اندازد
اطاق انتظار/محمد رضا ترکی
ایستاده ایم
در برابر دری شگفت
تا کنون چه بی شمار
مومیائی/حمید رضا حامدی
شعر های من
بوی درد می دهند
بئی سایه هاس خسته از عبور
واقعیت بی رحم/ محمد رضا راثی پور
با من غمگین نشسته در قفس یاس
هیچ تسلی نمی رسد از امیدی
در شب مرداب من نسیم نشاطی
کوپه هفت/پائیز رحیمی
غروب اول دی ایستگاه راه آهن
اراک برفی و سرمای استخوان سوزش
گذشته بود سراسر به تلخی و اندوه
بهار/محمد رضا رهسپار
گوش کن زمزمه ای می آیدکه تورا مثل نسیم
گلوله آخر/مهسا زهیری
سرباز پاک باخته ای بودم
وقتی به پاک ماندنت ایمان داشت
امید یک بهار مقدس را
دانلود/استاد شاکری یکتا
رایانه را
به رختخواب شاعریش برد
حس مجاز عشق
سه گانی/مریم صابری
مرا نزد مردم تو شرمنده کن
و این روح افسرده را
به لبخند خود زنده کن
پرسش از مرگ /مهدی عاطف راد
[مرگ گاهی ودکا مینوشد. - سهراب سپهری]
نشسته بودم و با مرگ میزدم ودکا
و تندوتند به هم میزدیم مستانه
حجم/مقداد قنبری
باید از چرکنویس همه خاطره ها
خالی شد
غصه ها
دیدار 2/محمد جلیل مظفری
امشب تو می آیی و متن آسمان صاف
با تابش صد ها ستاره رقص رقصان
پای کوبان
تغزل/فریبا یوسفی
همیشه هست همین بس که حس کنم گاهی
که گرم تابش خویشست
بر شبی ماهی
ووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووو
شعر جهان/زیر نظر کوروش آقا مجیدیشعری از ل.درینوف/ترجمه دکتر آرزو جهانشیر
از کتاب کتاب/ترجمه دکتر ید الله گودرزی
دهه هفتاد دهه پرشر و شوری درشعر بود وشاعران خلاف امروز که دنبال سهمخواهی های مالی ونزاعهای کودکانه اندبیشتر به شعر می اندیشیدند وبا آن می زیستند.بازار ترجمه هم گرمتر می نمود.باری! آن سالها دوستی کتاب برایم آورد بنام”کتاب الکتاب” از جمال جمعه که خوشم آمدچون همه شعرها کوتاه و”آنک” وار بو
وووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووو
معرفی کتابشعر زمان ما" احمد شاملو"/تالیف محمد حقوقی/منبع وبلاگ کتاب
"شعر زمان ما" عنوان مجموعه کتاب هایی با موضوع شعر از زنده یاد محمد حقوقی هست که شامل بررسی، تحلیل و گزیده اشعاری از پنج شاعر بزرگ عصر ما، احمد شاملو، اخوان ثالث، سهراب سپهری، فروغ فرخزاد و نیما یوشیج هست. در کتاب سعی شده جوانب کار ، ایده پردازی ها و تکامل شعری شاعر
وووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووو
آثار ارسالیبه ندیدنت عادت ندارم/پیمان جمشیدی
چرا دیده بگشایم
برآیینه ای که تو درآن ناپیدایی
وووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووو
تماس با ما