ما را به سخت جانی خود این گمان نبود/توکل بیلویردی
اواخر سال 90 بود که به پیشنهاد آقای راثی پور قرار شد وبلاگی با عنوان وبلاگ تخصصی نقد شعر ترتیب دهیم و در این کار از همکاری دوستانی چون آقای جدیری و سلامی و ... بهره گیریم.مقدمات کار فراهم شد و وبلاگ پرباری شد که علاقه بسیاری از شعر دوستان را به خود کشید.تنها مشکل در این
وووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووو
خبر
*برای سهولت دسترسی به این وبسایت می توانید از آدرس siolishe.ir نیز استفاده کنید
*قابل توجه دوستانی که آثارشان را ارسال می کنند.چون این وبلاگ منحصرا به شعرهای نیمائی اختصاص دارد نمی تواند پذیرا و ناشر شعرهای سپید باشد.لذا خواهشمندیم از فرستادن شعر های سپید خودداری فرمائید.
ووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووو
نمونه های شعر دیروز برای تبرکدر پیش کومه ام/ نیما یوشیج
در پیش کومه ام
در صحنه تمشک
بیخود ببسته است
با چشمها/احمد شاملو
با چشمها
ز حیرت این صبح نا به جای
خشکیده بر دریچه خورشید چارتاق
رودی/محمد حقوقی
تاریک ترین شبان بی شبگیر
رودیست سیاه
رودیست فرورونده
ووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووو
مقالاتتبریزلی برقی کیمدیر/استاد رضا همراز
هجری اونوچونجو قرنین بیرینجی یاریسیندا یاشایان شاعیرلردن اولموشدور . بیر مدت زنگاندا قالیب دارا تخلص لو فتحعلی شاهین اوغلو میرزه عبدالله ین مجلسینه یول تاپیر . اونون سفارشی و تاپیشیریغی اساسدا عائله قوروب ، ائوله نیر .بیرینجی دونه میرزه محمود قاجار اوز توپلادیغی آنتولوژوسوندا برقی دن
ایدئولوژی مدرن ادبیات/گئورگ لوکاج/اصغر مهدی زادگان
اعتبار «رابرت موزیل»(1) بهاین است که از اشارههای ضمنی روش کار خویش کاملاً آگاه بود. او دربارة قهرمان خود، اولریش، اظهار داشت«او با انتخابی ساده روبه رو استیا همرنگ جماعت گردد (زمانی که در روم هستی همچون رومی عمل کن) یا دچاراختلال عصبی شود». در اینجا موزیل مسألة مرکزی ادبیات مدرن،
دنیای نوشتن یا نوشتن در باره دنیا/داود پنهانی
نمیتوان امیدوار بود که با نوشتن بشود تسکینی برای اندوه فراهم کرد. نمیتوانید خودتان را گول بزنید و از پیشه خودتان امید نوازش و لالایی داشته باشید. در زندگی من یکشنبههای پایان ناپذیر خالی و متروکی بودهاند که من با ناامیدی خواستهام چیزی بنویسم که در تنهایی و خستگی تسکینم بدهد، تا
رنج شعر و شعر نیما/محمد عظیمی
هنر، از درد زاده می شود و هیچ تولد و آفرینشی فارغ از رنج نخواهد بود. میل به دانایی و شناخت خود در آیینه ی شعر، دردی ناشناس است که همدلی را معنا می کند. دغدغه های بزرگ، از رنجی متعالی زایش می کند و زندگی را معنایی ابدی می بخشد. نیما زاده ی رنج است. می دانیم که تولد نیما در
« چیزی اتفاق افتاده و چیزی باید اتفاق بیفتد، و شاعر همین که حادثه را آفرید اهل هول
رویکرد نیما به طبیعت/غلامرضا هاتفی
علی اسفندیاری در یوش – دهکده ای از توابع نور مازندران – در خانواده ای اربابی به دنیا آمد. در دبیرستان فرانسوی سن لویی در تهران درس خواند . نظام وفا معلّم ادبیّات او را به شعر وشاعری کشا ند. نیما مردی باسواد بود وعلاوه بر فرانسه با عربی وعلوم حوزوی آشنا
بقیه مطلب
تصویر و تصور نیما از خودش/مهدی عاطف راد
(من ، من واقعی حقیقت دیگری هستم که در نوشته های خود جا گرفته ام) نیما یوشیج
نیما یوشیج چه تصور و تصویری از خودش داشت؟ خودش را چهگونه میپنداشت و چهگونه میدید؟ چه برداشتی از شخصیت و زندگیاش داشت؟ خود را مأمور انجام دادن چه وظیفهها و رسیدن به چه هدفهایی میدانست؟
وووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووو
نقدنقد شعری از سید علی صالحی/اصلان قزللو
باد از احتیط پاورچین پرده ها
لبریز بازی وزیدن بود
پرنده آمد
ناصر خسرو و معاد/محمد رضا راثی پور
مردکی را به دشت گرگ دریدآن یکی رفت بر سر ویران
شورش بر خلاف گفتمان غالب
منم که شهره شهرم به عشق ورزیدن
منم که دیده نیالودم به بد دیدن
وفا کنیم و ملامت کشیم و خوش باشیم
که در طریقت ما کافریست رنجیدن
فروغ فرخزاد و نقد مدرنیسم/دکتر محمد رضاترکی
فروغ فرخزاد در میان شاعران این روزگار « شاعری شهری» است. او دردها و دغدغه های انسان شهرنشین معاصر را بیش از هر کس درک می کند و به تصویر می کشد.به این دلیل او را باید یکی از مدرن ترین و امروزی ترین شاعر معاصر در عرصه " اندیشه " و "زبان" و "ساختار شعر" دانست. ذهنیت
نگاهی به کتاب آوازهای بال فرشته-سروده شمس لنگرودی/محمد رضا محمدی آملی
اشاره :ووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووو
شعر امروز
باغ ابرشم/کوروش آقا مجیدی
از ورای چله های ابرشم
جلوه می کند
گنگ خط خطی
تمام مادرانه های من
برای گریه های آشنای تو
زنده یاد/مرتضی امیری اسفندقه
زنده یاد بامداد
زنده یاد شهریار
زنده یاد امید و
سه گانی/الهه تاجیک زاده آریائی
دیدنت برای قلب شرحه شرحه ام
مثل مرهم است
ای که زندگی بدون تو برای من جهنم است
کودکی
در پیاده رو
با لباسهای پاره چروک...
حیله/ محمد رضا راثی پور
این همانست که باید باشد
با همان نور که از ناصیه اش می تابد
بانگ سم ضربه اسب وحشی
شکار/ ظریفه روئین
باد آرامی
در وزیدن بود
نیمروز خلوت جنگل
شعری برای جنگ/مهسا زهیری
پلاک کهنه ات از نامه زودتر آمد
میان آتش و خون سوخت زندگیم از تب
سیاه پوش شد از قبرهای گمنامت
چقدر گریه سراغ من آمدست امشب
عطر آفتاب/فیروزه سعادت یار
قطره ای معطرم از آفتاب
کودکی سه ساله ام
بسته با مسلسل جنون حاکمان شب
پائیز می رسد/استاد شاکری یکتا
چشم انتظار آمدن مهرم
آنجا ،
دریاچه ای ست
ای عشق/مریم صابری
ای فراسوی تجسم ای عشق
گرچه من می دانم
تو گرفتار منی
اینک غروب جمعه پائیز
ساعت چهار عصر
بغضم کنار پنجره رو به آفتاب
نلسون ماندلا /مهدی عاطف راد
نلسون ماندلا
تو چراغی هستی رخشنده
که دل مردمِ در تاریکی مانده دنیا از آن
شمر، ای شمر وقیح!
تا مرزهای حادثه/محمد جلیل مظفری
من مرگ را
تا مرزهای حادثه رقصیدم
تا مرزهای حادثه آری
رنگها و باد/فریبا یوسفی
آفتاب مهردلچسب است
سردی اندوهگینش نیز
روزها عمر کمی دارند
ووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووو
شعر جهان/زیر نظر کوروش آقا مجیدیروزها/شعری از نازک الملائکه/ترجمه بی بی سمانه رضائی
روزها رفتند
و تو به یاد نیاوردی
که آنجا
وووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووو
معرفی کتابمدادها شب را افقی می کشند/سروده سرکار خانم حسینی
مرگبر ریل های متنی / که سر می خورد از ایستگاه / کلماتش
وووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووو
آثار ارسالیصدای تو/شعری از غاده السمان/ترجمه سودابه مهیجی
آه ! صدای تو ...صدای تو...
لبریز از شوق فرا می رسد
و با صدای این تلفن قدیمی
وووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووو
تماس با ما