ضرورت ظهور و بقای شعر نو/احمد عطار زاده
فرض متن حاضر، ضرورت تغییر در ساختار شعر فارسی است؛ شعری که قرنها در قالب کلاسیک خودش، منتگذار تاریخ ادبیات جهان بوده و چه حیف که امروز چیزی از فضل پدر به ما نرسیده و نتوانستهایم جایگاه خودمان را به عنوان قندزبانان فارسی در ادبیات جهان حفظ کنیم
وووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووو
خبر
*برای سهولت دسترسی به این وبسایت می توانید از آدرس siolishe.ir نیز استفاده کنید
*قابل توجه دوستانی که آثارشان را ارسال می کنند.چون این وبلاگ منحصرا به شعرهای نیمائی اختصاص دارد نمی تواند پذیرا و ناشر شعرهای سپید باشد.لذا خواهشمندیم از فرستادن شعر های سپید خودداری فرمائید.
ووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووو
نمونه های شعر دیروز برای تبرکزن هرجائی/ نیما یوشیج
همه شب زن هرجایی
به سراغم می آمد.به سراغ من خسته چو می آمد او
ظهور/منوچهر آتشی
عبدو ی جط دوباره میایدماهی وصیت/هوشنگ بادیه نشین
در کلیسای دریاگفته شد مردی امشب بمیرد
درفضا، موج های دعا رفت
ووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووو
مقالاتآثار امیر علی شیر نوائی در گستره ادبیات ترکی جغتائی/استاد رضا همراز
در
میراث کهن ادب گرانپای ترکی ، بخصوص تاریخ آذربایجان فرهنگهای لغات
از اهمیت خاصی برخوردارند. شاید به جرات گفت که در هیچ زبانی به اندازه
ترکان فرهنگ لغات تالیف یا تدوین نگردیده است . راقم این افتخار را داشته
که در سال 1382 جزوه ای با عنوان " سوزلوک لر سوزلویو " تالیف کرده بود که
بقیه مطلب
نوعی وزن در شعر فارسی/اسماعیل امینی
"نوعی وزن در شعر فارسی" عنوان مقاله ای است از اخوان ثالث، درآن مقاله اخوان می کوشد ، ظرفیت ها و ظرافت های وزن های قالب نیمایی را نشان بدهد و به طرفداران قالب های کهن بگوید که عروض نیمایی ادامۀ منطقی عرض سنتی است.
چه کسی می خواهد من و تو ما نشویم/احمد طبائی
زبان و ادب فارسی، صرف نظر از غنای محتوایی، ویژگیهای زبانشناختی و پیشینه تاریخی و جغرافیایی آن، میثاق ملی همه ایرانیان و حتی فارسیزبانان جهان است. عاملی که میتواند وفاق و همدلی ما را استحکام بخشد و تمامیت ارضی و یکپارچگی جغرافیایی میهنمان را تضمین کند. اما چرا این میثاق ملی و عامل حفظ
در گذشت اشک کرمانی چراغ انجمن شعر خواجو/سید علی میر افضلی
استاد حمید مظهری متخلص به «اشک کرمانی» چهارشنبه گذشته در سن 75 سالگی بدرود حیات گفت. وی سرودن شعر را در 17 سالگی آغاز نهاد و همان زمان، به انجمن شعر خواجو پیوست. انجمن شعر خواجو یکی از قدیمترین انجمنهای شعر کشور محسوب میشود و نزدیک به یک قرن قدمت دارد و معروف
بحثی در باره شعر و جادو/آرش قربانی
به نظر می رسد وقتی درباره ی منطق شعر سخن می گوییم باید تفاوتی اساسی و بنیادین را بین « منطق های شورشی » و « منطق های نامتعارف » قائل شویم . پیشتر در گفتگویی به اشارت گفته بودم که اگر فلسفه آنچنان که بدیو به نقل از رمبو می گوید ، نوعی شورش های
روز نهم شهریور روز درگذشت صمد بهرنگی است؛ روزی که ماهی سیاه کوچولو به دریای ابدیت پیوست و به آرامشی که در این دنیا هرگز نداشت رسید.صمد بهرنگی عاشق بود عاشق صادقی که به عشق انسان ها و بچه ها می نوشت. او در عمر بسیار کوتاهش ثابت کرد که جوانی فقط عرق و ورق نیست و
زبان و هویت/ابوطالب الهیاری
در کشور هائی که از اقوام مختلف با زبانهای متنوع تشکیل یافته است با سه لسان( زبان دینی، زبان رسمی و زبان ملی یا مادری ) گویش دارند که هر کدام در جای خود از اهمیت خاصی بر خوردار است.و در این میان زبن مادری مهم ترین شاخصه فرهنگ و هویت یک قوم است
وووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووو
نقدمژده گوی راز باران باز خواناست//مهدی عاطفی راد
[بررسی نوعی فرم در شعر نیما]
برای نیما فرم شعر از درجهی
اهمیت بالایی برخوردار بود و او بر این باور بود که در حقیقت این فرم است
که معنا را تبدیل به شعر میکند. نیما معتقد بود که معنا باطن شعر و فرم
ظاهر شعر است، یا بهتر است گفته شود معنا مغز شعر و فرم پوستهی آن است، و
اگرچه مغز و باطن بر پوسته و ظاهر مقدم است و
نقدی بر منظومه شکار مهدی اخوان ثالث/محمد رضا راثی پور
یکی از قله های مرتفع آفاق شعر نو که با شاهکارهای گرانسنگش در ترویج و شناساندن این ژانر ادبی نقش بسزائی داشت مرحوم مهدی اخوان ثالث بود .ایشان با زبان خاص خود و استیل منحصر به فردی که داشت آثار جاودانه ای از خود بجا گذاشت.این زبان منحصر به فرد و ممتاز حاصل سالها سوزاندن زیت فکرت
بقیه مطلبنقدی بر رباعیات ایرج زبر دست/دکتر منصور رستگار فسائی
اخیرا موفق شدم که دو مجموعه از رباعیات اقای ایرج زبردست را که اخیرا منتشر شده است بخوانم ، این دو کتاب عبارتند از:١-"شکل دیگر من" مجموعه کوچکی است از رباعیات ایرج زبردست که در ۶۴ صفحه به وسیله نشر فصل
نقد ادبی به منزله یک نهاد اجتماعی/دکتر محمود فتوحی
هر دانشی به نسبت کارکرد اجتماعیاش از ارج و منزلت برخوردار است و روزی که نتواند نقشی در اجتماع بازی کند خود به خود از دایرهی مناسبات اجتماعی کنار گذاشته میشود. نقد ادبی این سالها به خاطر نقش اجتماعیاش منزلت ویژهای کسب کرده است که میتوان چونان یک نهاد
بحثی در مردم شناسی کار شب پا اثر نیما/رحیم چراغی
اشاره :ووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووو
شعر امروز
تهران کرج/کوروش آقا مجیدی
محکوم روی صندلی پشتی پراید
مابین این دو همسفر چاق
امشب چه انتظار رسیدن به تو کرج!
بقیه مطلبقصه یا پندار
با شرابی در دهانی تلخ
باور خود را که گم کردی
وقتی که می خندید
شیرین تر از قندید
لبخند زیبای خداوندید
مرد شکسته/حمید رضا حامدی
درسکوت ایستاده بی حرکت
چهره در چهره یک نفر بامن
بسته آیا مسیر من را او
یا که بستم مسیر او را من
سوز زمستان و برف در نفس باد
نبض هزار اضطراب در تن هر برگ
تا برهاند چگونه جان خود از مرگ
زندگی طعم قهوه ترک است
مثل هرگز ترا نبخشیدن
بغضهائی که در گلو مانده
سه گانی/اوکتای سلامی
من به باران و بهاران و تو می اندیشم
و هزار آرزوی دور و درازی که به من جرات داد
از دل سنگ-محیطی که در آن محبوسم-
سه گانی/مریم صابری
تمام عمرمان بیهوده طی شد
اسیر فکر واهی
شبیه تنگ ماهی!
نام تو سایه وار
بر شیشه یا غبار
انگشت مهربانی من
پیچکی با نخ پوسیده خود گفت
بر نیاید به هوس عشق
اعتمادست و سپس عشق
راز مرا به هیچ کس ای آینه مگو /مهدی عاطف راد
راز مرا به هیچکس ای آینه مگو.سه گانی/علی رضا کاشانی
نه گرز و نه رخش و نه ببر بیان
یلان-آدمکهای سرخورده ایم
سر از خوان هشتم در آورده ایم
پُر نمیشود نبودنت.
جنگل بُریده با هزار عکس
سه گانی/محمد جلیل مظفری
دریا و خواب و خاطره پیمان گسسته اند
هشیار تر بخواب که طوفان و موج و باد
در انتظار حادثه زانو شکسته اند
دست زیبایت آنجاست
چرخ خیاطی آخر نیاموخت
خون چکان دست من تا سحر سوخت
دیگر به جای سجده و سجاده
تن میدهم به بستر بیسویی
از بس نماز کردی و حس کردم
هر وعده رو به قبلۀ گیسویی
ووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووو
شعر جهان/زیر نظر کوروش آقا مجیدیشعرهای نزار قبانی/ترجمه یدالله گودرزی
تو آخرین سرزمینی
باقی مانده در جغرافیای آزادی
تو آخرین وطنی هستی که از ترس و گرسنگی ایمنم می کند
...........................................................................................................................................
ترجمه غزل 18 شکسپیر/مریم روحیچگونه ترا با حرارت تابستان قیاس کنم
که تو پر حرارت تر و پرنورتری
وووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووو
معرفی کتابشرح حاشیه/احمد بیرانوند/فاطمه محسن زاده
کتاب ” شرح حاشیه ” ، ( بررسی جریان های حاشیه ای شعر معاصر بعد از نیما ) ، تألیف احمد بیرانوند ، با مقدّمه ای از دکتر محمّد رضا سنگری ، از سوی نشر روزگار منتشر شده است . چاپ نخست این کتاب، با ۴۰۷ صفحه ، در شش فصل : مقدّمه ، شعر نیما یوشیج ،شعرموج نو ، شعر حجم و شعر گفتار ،به
ووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووو
شعر ترکی
بیر دقیقه/نیگار خیاوی
ایجازه وئرین بعضی شئیلردن
بیر شئی ساخلایاق.
اوتاقلارین یوخوسوز کابوسونو،
وووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووو
آثار ارسالیغواص پیر/جمشید پیمان
وقتی که بند را به سرانگشتِ پای بست ،
باغوطه های نامتناهی
ذهنِ بُـرنده اش به لبانِ صدف نشست ؛
دراشاره به پیدایش جشن مهرگان، فردوسی رویدادهایی را به رشته نظم می کشد که همگی در مناسبت های زندگی اجتماعی انسان وجود دارند. رویدادهای مورد نظر فردوسی به ویژه چگونگی رابطه ی مردم و حکومتگران را بیان می کنند . فردوسی خاستگاه جشن مهرگان را پیروزی مرد م در یک مبارزه ی از
وووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووو
تماس با ما