به عنوان سرمقاله
شعر نو و لزوم رویکردی نو/محمد رضا راثی پور
با اندکی بررسی و مطالعه در مورد تطور و سیر تحولی قالب پیشنهادی مرحوم نیما و آثار چهره های برجسته این طرز سخن در دهه های پنجاه و شصت روشن می شود که همچون دیگر طرزها و سبکهای فارسی ،این شیوه سخن پردازی را نیز دوره فراز و فرود و کمال و افولی بود و چنین نبود که بدنبال تغییر فخبر
*برای سهولت دسترسی به این وبسایت می توانید از آدرس siolishe.ir نیز استفاده کنید
*قابل توجه دوستانی که آثارشان را ارسال می کنند.چون این وبلاگ منحصرا به شعرهای نیمائی اختصاص دارد نمی تواند پذیرا و ناشر شعرهای سپید باشد.لذا خواهشمندیم از فرستادن شعر های سپید خودداری فرمائید.
* وبلاگ شاعر گرامی محمد جلیل مظفری با عنوان جان پاره ها که حاوی سه گانی های این شاعر به اضافه خوشنویسی است افتتاح شد.علاقه مندان می توانند به اینجا مراجعه کنندنمونه های شعر دیروز برای تبرک
چشم در راه/ نیما یوشیج
ترا من چشم در راهم شباهنگام
که می گیرند در شاخ تلاجن سایه ها رنگ سیاهی
وز آن دلبستگانت راست اندوهی فراهم
در فکر آن کلاغ/احمد شاملو
هنوز
در فکر آن کلاغم
در دره های یوش
حالت/مهدی اخوان ثالث
آفاق پوشیده از فر بی خویشی است و نوازش
ای لحظه های گریزان صفای شما باد
دمتان و ناز قدمتان گرامی
سراینده شعر ترکی مرغ سحر-میر مهدی اعتماد ناطقی-/استاد رضا همراز
یاشار آسوده عالمده ولی آزاد اولان ملت
تاپار دونیا بویو عزتگر اولسا جان فشان ملت
حقوقن بیلمه ین انسان دا روح اولماز حیات اولماز
تصویر سازی در شعر/اسماعیل امینی
تصویر سازی در شعر روش های مختلفی دارد که ترکیب سازی ساده ترین آن ها به نظر می رسد. یعنی پیوستن دو کلمه با یک کسره ، مانند (کتاب عمر) ( پاییزجدایی)
اما این را نیز می دانیم که کنار هم نشستن کلمات اگر بدون تناسب و یا بدون پشتوانۀ معنایی و تجربی
درنگی بر وضعیت نشریات ادبی در دهه هشتاد/احمد طبائی
نشریات ادبی در ایران با وجود قدمت نه چندان زیادی که دارند، فراز و فرودهای بسیاری را از سر گذراندهاند. از سالهای پرالتهاب پس از شهریور ۱۳۲۰که ادبیات به شدت تحت تاثیر گرایشات چپ قرار داشت تا مقطع زمانی پس از کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ و فضای یاس و ناامیدی در جامعه که بارزترین نمود
یادی از استاد نیکنام محمد فرید/محمد رضا راثی پور
بیشتر افراد هم سن و سال من که در فضای ادبی فرهنگی تبریز در سنوات 70 نشو و نما یافتند خواه نا خواه هر وقت که می خواهند یادی از گذشته کنند فضای قهوه خانه های سنتی در ذهنشان تجسم می شود . یعنی جائی که
بقیه مطلباین رای سرگردان/سید علی میر افضلی
ابوالحسن نجفی در کتاب «غلط ننویسیم» یکی از غلطهای رایجی را که در سالهای اخیر باب شده، بخصوص در صدا و سیما؛ جابجایی «را»ء (علامت مفعول بیواسطه) در جملات مرکب میداند (ص 204-206). بدین ترتیب که نویسندگان امروزی در جملاتی که مرکب از دو جز پایه و پیرو است، «را»
تاملی بر شعر خانه ام ابریست/مهدی عاطف راد
خانهام ابریست.نقد
نقدی بر مجموعه غزل ضد فاضل نظری/محسن احمدوندی
ادبیات پدیده ای روبنایی است، پدیده ای که برآیندِ تحولات اقتصادی - سیاسی جامعه ای است که در
آن شکل می گیرد. ناگفته پیداست که جامعه نیز از تغییر و تحولات ادبی تأثیر می پذیرد؛
اما می توان سنگینی کفه ی ترازو را به نفع تأثیر جامعه
نقد و بررسی غزلی از بابک دولتی/استاد مسعود ناظم الرعایا
جز چند نان ِ سوخته در کف نداشتند
کاری به کار هلهله ی دف نداشتند
جز چند سوره ای که سر قبر ها پُر است
در ذهن شان دو آیه ی مصحف نداشتند
غربالگر زمانه/لطف الله شیرین زبان
اگر در گذشته نه چندان دور یک نفر می توانست
هم دندان کرم خورده را بکشد و هم پسربچه های کوچک را ختنه کند و انواع
جوشانده های گیاهی برای دردهای روحی و جسمی مردم بیمار و خسته تجویز کند و
به نام نامی حکیم ملقب شود اکنون در قرن بیست و یک هر کدام از آن کارهای به
ظاهر کوچک و بی
در حسن بی تکلف معنی/کیانوش کشوری
نصرت اله مسعودی شاعر، نمایشنامه نویس، کارگردان و روزنامه نگار سرشناس خرم آبادی را اهل فرهنگ و هنر به خوبی می شناسند. تحصیل کرده رشته جامعه شناسی است و تا کنون طی بیش از چهار دهه
شعر امروز
چهار پاره/کوروش آقا مجیدی
پس بگیرید این همه شاباش را
این جنین پیش از تولد مرده است
فاجعه تکرار شد تکرار شد
گربه باز از بچه هایش خورده است
دستهای زشت من
بسکه راههای رفته تو را
زیر ابهای خسته چنگ می زنند
سه گانی/الهه تاجیک زاده آریائی
کلاه کهنه ای به سر
دو چشم دگمه ای به جاده های انتظار دوخته
مترسکی که زیر آفتاب تیرماه سوخته
شاید/ محمد رضا راثی پور
چهار پاره/پائیز رحیمی
شب نخوابیده بود تا دم صبح
دلش انبوه بی قراری بود
در شب و روز هفته ای که گذشت
از زمین و زمان فراری بود
چهارپاره/مهسا زهیری
رد می شود قطار و سرک می کشد کسی
با چشم های دلهره در جستجوی من
آن سوی سمت ریل کسی ایستاده است
بقیه مطلبسه گانی/اوکتای سلامی
کودک بر اسب چوبین
احساس می کند که سواریست واقعی
غافل که تک سوار هم انگاشته چنین
سه گانی/مریم صابری
با اینکه زنم سخت دلیرم
هرچند به مانند یکی مرغ اسیرم
هرگز نکنی فکر که اینگونه بمیرم
جهان مجازی/استاد شاکری یکتا
این آسمان خراش چه زیباست
به هیچ هیچ هیچ چیز نمی ماند
غیر از خودش که قرار است
بقیه مطلبنیمائی/حسین شیر دل
مانند یک پرنده از قفسم می زنم برون
این حال آشناست
دنبال آسمانم و معلوم نیست او
وقتی که یک نهال/مهدی عاطف راد
قد میکشد به تدریج
سگ بزن روی مستی اعصاب
شب این جمع را خراب بکن
جبر با احتمال صد در صد
روی من واقعا حساب بکن
تقریر باران/سید علی میر افضلی
برایم کتابی بخوان
کتابی که هر واژهاش عطر مخصوص دارد
و هر صفحهاش ابتدای بهار است
سفر متن 2/اقبال مظفری
آهوی کوهی
می رود از متن یادهای قدیمی
می روم از این سفر
چتر باران/محمد جلیل مظفری
به امید چتر باران گیر فردایت
خیس بارانم هنوز
همچنان خاموش زیر ناودان آسمان استاده اینجا
شعر من اگر ویزایی برای سرزمینی دور نباشد
فاکتور پرداخت نشده ای که هست
بیا گوش ماهی جمع کنیم/علی باباچاهی/سید علی میر افضلی
..
کسی که صدایم زد
گل اطلسی نبود
تو بودی.
آثار ارسالی
هایانداسان/کیان خیاو
تماس با ما