ویژه نامه استاد محمد حسین شهریار
به عنوان سر مقاله
شهریار و نو گرائی/مهدی عاطف راد
شهریار اگرچه در مجموع شاعری سنتگرا بود و در دامن سنتهای کهن شعر پارسی پرورش یافته بود ولی در سنتگرایی اندیشه و شعر او تا پیش از پنجاه سالگی رگههایی چشمگیر از نوگرایی دیده میشود. او در شعرهایش بارها از دلبستگی و وفاداریاش به سنتها وهنجارهای شعر کلاسیک فارسی- به ویژه قالبهای غزل و
که در تهیه این ویژه نامه از برخی پستهایشان استفاده شد.
خبر
*قابل توجه دوستانی که آثارشان را ارسال می کنند.چون این وبلاگ منحصرا به شعرهای نیمائی اختصاص دارد نمی تواند پذیرا و ناشر شعرهای سپید باشد.لذا خواهشمندیم از فرستادن شعر های سپید خودداری فرمائید.
نمونه های شعر دیروز برای تبرک
منظومه به شهریار/ نیما یوشیج
با دل ویران از این ویرانه خانه
به سوی شهر دلاویزان شدم آخر روانه
ابرهای تیره روی دره هائی را
بقیه مطلبای وای شهریار/فریدون مشیری
در نیمه های قرن بشر سوزان
اشک مجسمی بود، در چشم روزگار
جان مایة محبت و رقت
ای وای مادرم/استاد شهریار
آهسته باز از بغل پله ها گذشت
در فکر آش و سبزی بیمار خویش بود
اما گرفته دور و برش هاله سیاه
بقیه مطلبسه شعر چاپ نشده از استاد شهریار/استاد رضا همراز
درست 59 سال قبل در ساحت ادبیات آذربایجان و ترک حادثه شگرفی رخ داد.آفرینشگر این حادثه ادبی استاد شهریار 47 ساله بود.شهریار در آن ایام یا اگر درست بگوئیم در آن سالها به سفارش و تاکید مادرش مجموعه ای ارزشمند و قیمتی از هر حیث به گنجینه ادبیات آذربایجان افزود.این مجموعه ارجمند و گرامی چه در ایران و چه
بقیه مطلباین دو مرغ بهشتی/مهدی عاطف راد
علی اسفندیاری (نیما یوشیج) از میرمحمدحسین بهجت تبریزی (شهریار) 9 سال بزرگتر بود. او در آبان 1276 در یوش- از روستاهای تابع نور مازندران- زاده شد. شهریار در شهریور 1285 در تبریز متولد شد. نیما در سال 1288، هنگامی که دوازده ساله بود، با خانوادهاش به تهران آمد و در این شهر ساکن شد. در تهران به دبستان رفت و پس
راز نا گفته ای از استاد شهریار/حسن اسدی
یادش به خیر ... سال هایی که در دبیرستان های تهران تدریس می کردم، دوران سرسبز و خاطره آمیز زندگی ام بود . شاعران، همه گرم و صمیمی بودند از پیران عاشقی چون استاد «مشفق کاشانی» ، و استادان زنده یاد «مهرداد اوستا» ، «نصرت رحمانی» ... و از جوانان آن زمان «اکبر بهداروند» ، «عباس خوش عمل» ، «محمد رضا
ویژگی های شعر شهریار/عبدالله باقری حمیدی
شعر شهریار در یک پروسهیِ زمانی طولانی نوشته شده است. درازای زمانِ شاعری شهریار سبب شده شعرش دارای فُرمهای گوناگون باشد. دگرگونی همیشگی فرم در شعر شهریار و سرودن شعر در مدت زمانِ نزدیک به هفتاد سال گستردگیِ ویژگیهای شعری را پدید آورده است. تعداد فراوان و هنری بودن بسیاری از
شهریار شهر شعر/آرش شفاعی
اخوان در مقدمه کتاب «بدایه و بدعتها و عطا و لقای نیما یوشیج» با همان نثر شیرین و طناز خود ضمن نقل قولی از شهریار در خصوص نیما ، دامن سخن را به سمت ارادت و محبتی می برد که میان خود او و شهریار در جریان بوده است. نثر پر خون و طنزپرداز اخوان در بیان این
جلوه های رومانتیسم در شعر شهریار/باقر صدری نیا
چکیده در این مقاله پس از اشاره به دلبستگی شهریار به موازین و قراردادهای شعر کلاسیک فارسی، تأثیرپذیری وی از اصول و آموزه های مکتب رمانتیسم مورد بحث قرار گرفته و ضمن پرداختن به پیشینه آشنایی وی با رمانتیسم و آثار رمانتیکهای ایرانی، چگونگی بازتاب جلوه های صوری و محتوایی رمانتیسم در شعر او ذیل
شهریار شناسی/وحید شکرالله زاده
شهریار کلکسیونی کم نظیر از نبوغ، احساس، عاطفه سرشار و البته استاد شعر است. او یکی از نوادر عصر حاضر در پهنه ادب شرقی است که توانسته است علاوه بر قلب هممیهنان خود قلوب بسیاری را در آسیای مرکزی، شبه قاره هند و پاکستان، عراق، ترکیه، آذربایجان و.
بررسی مضامین اجتماعی در شعر شهریار/جمال زارع
چکیده این مقاله به منظور بررسی افکار و اندیشههای استاد شهریار و با هدف روشنگری هر چه بیشتر در خصوص دیدگاههای اجتماعی و فرهنگی ایشان تحریر شده است و اشعار فارسی و ترکی استاد شهریار در بابهایی چون اوضاع رمزآلود اجتماعی، زندگی و فقر و محرومیت و تبعیض و انساندوستی و بیاعتباری دنیا و
جنبه انسانی و جهانی شعر شهریار/رحمان مشتاق مهر
بحث و مجادله دربارهء ضرورت یا عدم ضرورت تعهد در آثار ادبی،بحثی تمام نشدنی است.اینکه اثر ادبی بیرون از الزامات درونی ادبیّات،تعهدی دارد یا نه،از دیرباز موضوع بحثها و نقدهای ادبی بوده است.هرچه به زمان حال نزدیکتر میشویم،جانبداری از ادبیات آزاد و غیرملتزم یا تاکید بر اهمیّت فرم و صورت و جنبههای زیباییشناختی
نگاهی به اشعار میهنی شهریار/دکتر سید حسن امین
این مقاله دربارهء اشعار وطنی و میهنی شاعر بزرگ ایران،سید محمد حسین شهریار،است.مقاله در سه بخش سامان یافته است؛در بخش اول،از جایگاه ویژهء شهریار نزد ملت ایران سخن گفته شده است؛در بخش دوم،اهمیت شعر میهنی و سابقهء آن در ادبیات فارسی بررسی شده و در بخش سوم،به برخ اشعار میهنی
در شهر خیال شهریار/یعقوب نوروزی
در اﻳﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ ﺻﻮر ﺧﻴﺎل و ﺗﺼﻮﻳﺮﭘﺮدازی در اﺷﻌﺎر اﺳﺘﺎد ﺷﻬﺮﻳﺎر ﻣﻮرد ﺑﺮرﺳـﻲ ﻗـﺮار ﺧﻮاﻫـﺪﮔﺮﻓﺖ و ﺳﻌﻲ ﺧﻮاﻫﻴﻢ ﻛﺮد وﻳﮋﮔﻴﻬﺎی ﺳﺒﻜﻲ ﺧﺎص و ﻧﻮآورﻳﻬﺎی وی را در اﻳﻦ زﻣﻴﻨﻪ آﺷـﻜﺎرﻛﻨﻴﻢ و ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ اﻳﻨﻜﻪ ﺗﺼﺎوﻳﺮ و ﻋﺎﻟﻢ ﺧﻴﺎل ﻫﺮ ﺷﺎﻋﺮی ﻃﺮز ﺗﻠﻘـﻲ او را از ﺟﻬـﺎن و ﻣﺤـﻴﻂ اﻃﺮاف ﺑﺎ ﺧﻮد دارد از اﻳﻦ ﻃﺮﻳﻖ ﻧﮕﺮش و دﻳﺪ ﺧﺎص او را ﺑﻪ ﻃﺒﻴﻌﺖ و
ویژگی های هنری شهریار/غلام حسین بیگدلی
در کنفرانس نوبتی ادبیاتشناسان ایران که در اردیبهشت ماه سال 1345 در شهر دوشنبه پایتخت جمهوری تاجیکستان تشکیل یافت، اینجانب درباره«ویژگیهای هنری شهریار»سخنرانی نمودم.اینک یک نسخه از متن سخنرانی را جوفاً ارسال میدارم در صورت مقتضی اجازه فرمائید چاپ شود
تجلی قرآن در شعر شهریار/مهدی مجتهدی
در شهریور سال 1285در تبریز و از میان خانواده ای روحانی قدم به عرصه هستی نهاد. آغازین روزهای حضور او در خانواده، مقارن بود با ظهور قیام های انقلابی مشروطه خواهان به رهبری ستارخان و باقر خان. او پس از اتمام تحصیلات ابتدایی در مکتب قریه خشگناب، روستای اجدادی اش، تحصیلات عربی را در مدرسه طالبیه تبریز به
رومانتیسم در شعر شهریار/محمد رضا راثی پور
بر خلاف تاریخ ظهور و توسعه مکتب رومانتیسم در اروپا که مساوی با به هم ریختن ماهیت و تهدید موجودیت مکتب کلایسیسم بود و از آن رو چالشها و تعارضات جدی را در در محافل غرب بر انگیخته بود تکوین و ظهور این مکتب در ایران سیری خزنده و نامحسوس داشت چرا که از نظر استیل و فرم با مظاهر شعر سنتی ایران تفاوتی
نقد
انتقادهای اخوان ثالث از منظومه شهریار/علی محمد زاده
دراینجا مقاله ای را که یادداشتی از انتقاد مهدی اخوان ثالث در باب منظومه ی چند ده صفحه ای شهریار درذکر مفاخر ادب ایران است وبه قلم نویسنده(منوچهر خوش کلام) آورده شده است با ذکر منبع دقیق آن تقدیم علاقه مندان هنر شعری شهریار بزرگ می کنیم وقضاوت در باب آن را به عهده ی خوانندگان تیز فهم می گذاریم.
شهریار در دو راهه سنت و مدرنیته/محمد رضا راثی پور
شاید
در طول تاریخ ادبیات معاصر ، آثار هیچ شاعریبه اندازه شهریار مورد مداقه و
بررسی قرار نگرفته و در این مورد اظهار نظرهای مختلف و گاه ضد و نقیض هم
ابراز نشده است و در این خصوص کم نبوده اند کسانی که موفقیت شهریار را در
مواجهه با رقبای قدرتمندی مثل امیری فیروزکوهی،ابولحسن ورزی،رهی معیری
و.....رامرهون قدرت و
بسیاری از کسانی که شهریار را یکی از چهره های مطرح در سطح غزل معاصر می دانند از پرداختن به اشعار سیاسی -اجتماعی او که در سالهای آخر عمرش سروده تعامدا طفره می روند .شاید ادستدلال آنها این باشد که که در بررسی کارنامه شعری شهریار این اثار نقطه ضعفی محسوب می شود .اما همان طور که با پاک کردن
متن نامه نیما به شهریار
منظومه ای را که به اسم شما ساخته بودم فرستادم.زبان این منظومه زبان من است و با طرز فکر من که رموز آن در پیش خود من محفوظ است.اگر عمری باشد و فرصتی بدست بیاید که بنویسم مخصوصا از حیث فرم.آنچه به آن ضمیمه می شود از خود
نامه میر جلال الدین کزازی به شهریار
میر جلال الدین کزازی ، استاد مسلم ادبیات فارسی و یکی از چهره های ماندگار ایران ، برای دانش آموختگان زبان و ادبیات فارسی چهره ای آشنا و نام آور است . این استاد بزرگ که جز با واژه های پارسی سخن نمی گوید و نمی نویسد از همان ابتدا دارای ذوق ادبی و نبوغ فوق العاده ای بوده به شعر و ادب و شاعران توجه خاص
نامه شهریار به شراگیم فرزند نیما
نور چشم عزیزم! کاغذت را درحالی که حساسیّتی پیدا کرده بودم و زنم و بچههایم با دهنِ یاز مواظب من بودند خواندم. دخترم یکدفعه به تُرکی پرسید: (عمو جان نیما نوشته؟) من در حالی که بغض گلویم را فشرده بود با اشارة سر گفتم آری ـ به هر جهت از یادآوری و عاطفة فرزندی شما بینهایت ممنون و متشکر شدم. من همیشهنامه منظوم شهریار به انشتین
انشتن یک سلام ناشناس البته می بخشی
دوان در سایه روشنهای یک مهتاب خلیائی
نسیم شرق می آید
شکنج طره ها افشان
سایر مطالب
6: شهریور رجب ۱۳۲۵(ق) ولادت در تبریز.
۱۲۸۹: انتقال به روستای قیش قورشاق از محاذات «قره چمن» و اقامت در منزل عمه به دلیل اغتشاشات اجتماعی در اثر انقلاب مشروطیت تبریز.
بقیه مطلبملک الشعرا بهار :
ای کرج سویت سه تن از شهر ، یار آورده ام// با علمداری و دیبا ، شهریار آو ر د ه ام
شهریار ماه را از بسکه گفتی ، سوی ده// بلبلی با لطف و لحنِ شهری ، آر آورده ام
خلق می گفتند : با یک گل نمی آید بهار// زین سبب بهرت سه گل با یک بهارآورده ام
شعر امروز
غزل/کوروش آقا مجیدی
این شد جزای پر نزدن های سالهام
نه ! زخم نیست ؛ خُرد و خمیر است بالهاماین بند و حبس ، نوبت تبعید سالهام
ای نگاهت جانفزا
آتشین و دلنشین
آفریده از تو زیبا تر خدا؟
عزای غزل/استاد کامران اسدی
نشد بلند ز ساز دلی نوای غزل
چه آمدست مگر بر سر خدای غزل
ز هرچه می شنوم بوی درد می آید
گرفته اند مگر واژه ها عزای غزل
بقیه مطلبمرکز زیبائی عالم/پیام سیستانی
حرف ابروی تو اینست : کمی غم داری
خدمتت عرض نکردم که مرا کم داریگاه و بی گاه چرا آه دمادم داری
شهزاده/ محمد رضا راثی پور
گویند در قلمرو افسانه های دور
زیبای خفته ایست به تابوتی از بلور
تن از فسون خواب نیارد رها کند
شهزاده ای مگر شکند این طلسم کور
یاد نگاه/استاد شاکری یکتا
می درخشد برقی از چشم سیاهت روز و شب
می نشیند در دلم یاد نگاهت روز و شب
چون درختی سبز داری ریشه در خاکم ولی
خورشید عشق/مهدی عاطف راد
عشق خورشیدیست کز خورشید کیهان برتر است
آتشافروزیست کز هر آتشی روشنتر استهرچه گویی قصه از امواج طوفانزای عشق
چون که غرقش میشوی بینی که چیزی دیگر است
شهر ادب خراب شد و شهریار رفت
آری شود خراب چو از شهر،یار رفت
خرم بهار بود به گلزار شعر و شور
گلزار را نماند صفا تا بهار رفت
کلید/سید علی میر افضلی
ساعات مدید، قطره قطره
باران شدید، قطره قطره
از سوزن کاج ، ابر مرداد
آهسته چکید، قطره قطره
گل یاس/اقبال مظفری
تا تو گلبانوی باغ خشک من شاداب مانی
می کنم با برگ و بارت، روز و شب من باغبانی
ای گل غمگین زرد خانگی، تا سایه ات را
بر سرم داری، نمی گیرم نگاه از زندگانی
تهران/محمد جلیل مظفری
تهران دوباره خاطره شد در من، در من دوباره خاطره شد تهران
یک¬ریز با نوازش و دلجویی، هی دست می¬کشد به سرم باران
شوقی چنان نهاده به جانم عشق، دستی چنان گشوده به رویم دوست
خواهم که عاشقانه به رقص آیم ، در صحنِ خیس و خالی یک میدان
ماده تاریخ/استاد علی نظمی تبریزی
ای دریغا! رفت ازین شهر و دیار
شاعر فحل الفحول روزگار
در دیار نکته پردازی امیر
ترجمه شعر حیدر بابا/اثر دکتر بهروز ثروتیان/فرستنده سمیه سلیمانی
حیدربابا چو ابر شَخَد ، غُرّد آسمان
سیلابهاى تُند و خروشان شود روان
صف بسته دختران به تماشایش آن زمان
بر شوکت و تبار تو بادا سلام من
گاهى رَوَد مگر به زبان تو نام من
شهریار این ترک پارسی گوی/حسین منزوی/سید حسین موسوی زنجانی
حسین منزوی یکی از شاعران مؤثر و مبتکر عرصه غزل معاصر است, او که عمری به قول خودشان «برای ستایش عشق گلو پاره کرده از روزگار«حنجره زخمی تغزل» تا روزگار «کهربا و کافور» و بعد.....»1 به شعر معاصر به ویژه غزل جانی تازه بخشیده است. نوآوریها و خلاقیتهای منزوی در غزل کم نظیر است. با تأملی در آثار او, اینآثار ارسالی
بار الها/جمشید پیمان
بارالها تو را که می خوانم
پاسخت را ز من دریغ مدار
وَ در این خطه های حیرانی
بارالها مرا به من مسپار
این لحظه ها/اعظم سلطانی
این لحظه ها پایان دلتنگی
این روز ها محکوم بی صبری ست
من پا به پای گریه بیدارم
دنیام عجیب این روز ها ابری ست
غزل/فرزاد رفیعیان
مقصد کوچ پرستوهای عاشق تا کجاست؟
ساحل تنهایی مرغابی تنها کجاست؟
مرغ دریایی شکار مرد ماهیگیر شد
مرگ وقتی می رسد پایین کجا، بالا کجاست؟
تماس با ما